Nu släpps Volvo XC40 som laddhybrid

2019-03-14 12:30  
Foto: Volvo

Från modellår 2019 ska alla Volvo-bilar ha elektrifierad drivlina. Och nu kommer en laddad nyhet. I tisdags öppnade orderböckerna för XC40 laddhybrid.

De som vill köra hållbar Volvo har än så länge varit förpassade till de stora modellerna – men nu så händer det grejer. För bolaget är 2019 elektrifieringens år. Lite i skymundan av bruset från Genèvesalongen smyger Volvo in en nyhet: Nu lanseras lilla XC40 som laddhybrid. Äntligen kommer tillverkarens mest cityanpassade bil med en drivlina klippt och skuren för kortare pendling- och stadsfärder.

Drivlinan består av en trecylindrig bensinmotor som i normala fall går under beteckningen T3. Men eftersom den nu får hjälp av en elmotor summeras det upp till T5 Twin Engine. Skillnaden mellan de båda är enorm. Till att börja med ger den elektrifierade drivlinan 99 hästkrafter mer samt möjligheten att köra fyra mil på el.

Endast en tredjedel av förbrukning och utsläpp jämfört med T3

Elmotorn och batteriet hjälper även till att hålla nere förbrukningen, och jämfört med vanliga T3 så är den officiella förbrukningen och utsläppet bara en tredjedel. Det sistnämnda innebär att förmånsvärdet kommer vara riktigt fördelaktigt.

Så vad kostar det då att få en XC40 med sladd? Jo, modellen kommer initialt enbart att säljas genom Volvos abonnemangsprogram Care by Volvo. Då handlar det om ett treårsavtal där man får rulla 1 500 mil om året – till en kostnad av 7 995 kronor i månaden. Det kan låta mycket (och innebär att man inte kan få klimatbonusen), men då handlar det om en bil av snittet XC40 T5 Twin Engine Intro Edition R-design.

Läs mer: Genèvemässan – många hybrider, få elbilar

Det innebär bland annat att man får ett teknikpaket, rattvärme och panoramaglastak. Säljstarten är som sagt nu och bilarna kommer börja byggas senare i vår. De som väljer att krita på för en prenumeration kommer att få sin bil efter sommaren.

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Pris: 7 9995 kr /mån (Intro Edition R-Design)

Motor: 3-cylindrig bensin kombinerat med elmotor

Systemeffekt: 265 hästkrafter

Blandad förbrukning: 0,25 l/mil (WLTP) / 0,19 l/mil (NEDC korr)

Koldioxidutsläpp: 57 g/km (WLTP) / 44 g/km (NEDC korr) 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt