Fordon

Nu släpps Volvo XC40 som laddhybrid

Foto: Volvo

Från modellår 2019 ska alla Volvo-bilar ha elektrifierad drivlina. Och nu kommer en laddad nyhet. I tisdags öppnade orderböckerna för XC40 laddhybrid.

Publicerad

De som vill köra hållbar Volvo har än så länge varit förpassade till de stora modellerna – men nu så händer det grejer. För bolaget är 2019 elektrifieringens år. Lite i skymundan av bruset från Genèvesalongen smyger Volvo in en nyhet: Nu lanseras lilla XC40 som laddhybrid. Äntligen kommer tillverkarens mest cityanpassade bil med en drivlina klippt och skuren för kortare pendling- och stadsfärder.

Drivlinan består av en trecylindrig bensinmotor som i normala fall går under beteckningen T3. Men eftersom den nu får hjälp av en elmotor summeras det upp till T5 Twin Engine. Skillnaden mellan de båda är enorm. Till att börja med ger den elektrifierade drivlinan 99 hästkrafter mer samt möjligheten att köra fyra mil på el.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här