Fords gliring mot Musk – F-150 drog 567 ton

2019-07-25 13:00  
Foto: Ford

Den batteridrivna versionen av Fords klassiska pickup F-150 bogserade ett tågsätt på 567 ton. Bedriften tycks vara en gliring mot Teslas rekord, då en Model X drog ett Boeing-plan samma sträcka.

Ford meddelade förra året att man tänker lägga ned större delen av sitt amerikanska modellprogram. På hemmaplan kommer utbudet primärt handla om rena elbilar och pickups. Bland dem finns Fords långvariga kassako, pickupen F-150, som förra året såldes i 900 000 exemplar.

I dag erbjuds modellen med cylindervolymer upp till fem liter, och köparna utgör kanske inte de traditionella elbilskunderna. Men nästa år ska Ford börja sälja en hybridversion av F-150, som en av 16 elektrifierade modeller i paletten.

2022 ska 16 rena elbilar ha lanserats – och redan 2017 utannonserade Ford att en F-150 med uteslutande batteridrift var planerad. Nu har tillverkaren visat upp en prototyp av bilen – och genomfört en spektakulär demonstration av styrkan och vridmomentet.

42 F-150 i lasten

Prototypen drog ett tågsätt med tio dubbeldäckade godsvagnar drygt 300 meter (1 000 fot). Därefter lastades vagnarna med 42 stycken F-150 av traditionellt snitt – och sedan gjorde elbilen om sitt stunt. Enligt Linda Chang, chefsingenjör för ellastbilsprojektet, låg den dragna vikten på strax under 567 ton. Se klippet nedan.

Enligt The Verge är el-versionen av F-150 tänkt att komma ut på marknaden samtidigt med bolagets Mustang-inspirerde elbil. Och Fords avsikt är att släppa den nya crossovern simultant med Teslas Model Y, som presenterades för allmänheten i mars. Även stuntet med att dra ett tåg får förmodas vara riktat mot Tesla.

Förra året slog en Model X världsrekord genom att dra en Boeing 787-9 samma sträcka som Ford. Vikten låg då strax över 130 ton, men rekordet slogs så klart under andra förutsättningar än Fords stunt.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt