ELBILAR

EU: Vi har bevis för hur Kina finansierar landets egna elbilstillverkare 

BYD:s europachef Michael Shu vid presentationen av modellerna Seal och Seal U under mässan IAA i fjol.

Ett direkt finansiellt stöd samt andra strukturella mekanismer för att stötta den egna industrin. EU säger att de nu har bevis på hur Kina ger statsincitament för elbilsexport till Europa.

I höstas drog EU igång en utredning för att se om den kinesiska staten på något sätt direkt finansierade biltillverkare som sedan exporterade till Europa. Den här utredningen väntas inte vara klar förrän i höst, men i förra veckan kom beslutet om att man inom EU ska börja tullregistrera bilar. Det sker för att retroaktivt kunna lägga på tariffer om det är så att att man anser att kinesiska biltillverkare får otillbörliga statsstöd.

Dock verkar det redan nu vara så att utredarna hittat bevis för att den kinesiska staten gett sin bilindustri lite väl stora stödhjul. I ett dokument publicerat under tisdagen , vilket Autonews var först med att uppmärksamma, framgår det enligt EU-kommissionen att man påträffat flera fall av stöd såsom:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här