Opinion
”Elbilsboom kräver beslut om laddpunkter”

LEDARE. Bara i Stockholms stad saknad det 14 300 laddstolpar för att nå målet, konstaterar Ny Tekniks chefredaktör Per Danielson i ledaren.
Det råder ingen tvekan om att elbilar är en del av vår framtid. Biltillverkarna pumpar ut nyheter om nya elektrifierade modeller och intresset bland köparna ökar stadigt. Den medvetne bilkonsumenten ser många fördelar med en elbil, men det är en bit kvar innan det blir ett självklart val vid nästa bilköp.
För att det ska bli lätt att äga och ladda en elbil krävs såklart en omfattande infrastruktur med laddstolpar. Bara i Stockholms stad saknas det 14 300 laddstolpar för att nå målet om att transportsektorn i huvudstaden ska vara fossiloberoende 2030. Uppskattningsvis krävs det att 150 000–200 000 elbilar är i trafik då med en tillgång på upp till 25 000 laddpunkter.
Många frågor kvarstår att lösa för att bygga ut en rikstäckande infrastruktur för laddpunkter som passar alla typer av elbilar som ska rulla på våra vägar. Politisk beslutsamhet krävs för att få fler att investera i en elbil. När det kommer till elproduktionen och elnäten tycks det vara mindre utmaningar. Flera experter tror att våra elnät klarar av en kommande boom med elfordon.
I det här numret har vår fordonsreporter Johan Kristensson och energireporter Linda Nohrstedt undersökt hur utmaningarna som nämns ovan kan hanteras. Läs artiklarna här och här.
Apropå elbilar. Förra veckans mest lästa artikel på nyteknik.se var nyheten om missnöjda Tesla-ägare i Norge. Norge är som bekant det land som har flest Teslabilar i trafik. Missnöjet rör en viss modell där ägarna hävdar att bilen inte har den motorkraft och accelerationsstyrka som uppgetts i marknadsföringen. Det blir intressant att följa utvecklingen. Ska Tesla återigen gå med på en förlikning och ersätta missnöjda kunder och kanske till och med ändra uppgifterna i marknadsföringen?
Med Simon Campanello på plats på Ny Tekniks redaktion har vi dragit i gång vår säkerhetsbevakning på allvar. Under förra veckan publicerade vi flera säkerhetsrelaterade artiklar som lästes och kommenterades av många. I takt med att alltmer digitaliseras och kopplas upp blir säkerhet mer och mer affärskritiskt och helt naturligt för oss att bevaka betydligt mer jämfört med tidigare.