Opinion

”Elbilsboom kräver beslut om laddpunkter”

Per Danielsson, Ny Tekniks chefredaktör. Foto: Jörgen Appelgren

LEDARE. Bara i Stockholms stad saknad det 14 300 laddstolpar för att nå målet, konstaterar Ny Tekniks chefredaktör Per Danielson i ledaren.

Publicerad Uppdaterad

Det råder ingen tvekan om att elbilar är en del av vår framtid. Biltillverkarna pumpar ut nyheter om nya elektrifierade modeller och intresset bland köparna ökar stadigt. Den medvetne bilkonsumenten ser många fördelar med en elbil, men det är en bit kvar innan det blir ett självklart val vid nästa bilköp.

För att det ska bli lätt att äga och ladda en elbil krävs såklart en omfattande infrastruktur med laddstolpar. Bara i Stockholms stad saknas det 14 300 laddstolpar för att nå målet om att transportsektorn i huvudstaden ska vara fossiloberoende 2030. Uppskattningsvis krävs det att 150 000–200 000 elbilar är i trafik då med en tillgång på upp till 25 000 laddpunkter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här