Elbilar kan få 1100 hk med Karmas nya plattform

2020-05-29 11:15  

Nu testar Karma en racinginspirerad plattform på bana. Den ska leverera elbilar med upp till 1 100 hk, som gör 0-97 km/h på mindre än 1,9 sekunder.

Efter Fiskers konkurs svepte det kinesiska bildelskonglomeratet Wanxiang upp resterna. De tog namnet Karma Automotive efter fordonet som satte Fisker på kartan, och under modellnamnet Revero har man fortsatt med tillverkningen av versioner med hybriddrivlina i södra Kalifornien.

Det nya bolaget flaggade tidigt för en övergång till helt batteridrivna bilar, och nu har ambitionen fått tyngd i och med vårens lansering av en egenutvecklad budgetplattform som ska låta alla intresserade tillverkare ta fram elbilar till ett mycket lägre pris.

E-Flex sägs ge stöd för 22 olika konfigurationer av drivlinor och batterier. Totalt har man planer på fem demonstrationsprojekt – och nu har Karma inlett tester av en racinginspirerad prototypplattform med fyra elmotorer. Den sägs ha kapacitet för att leverera superbilar med upp till 1 100 hästkrafter (820 kW) och ett vridmoment på upp till 14 000 Nm, enligt Karma.

Läs mer: Fiskers nya batteriteknik ska ladda elbilar fulla på en minut

Elmotorerna har sedan tidigare avverkat 1 miljon miles, motsvarande 161 000 mil, detta i Revero GT modellår -20. Fyrhjulsdriften ska ge bilar som presterar 0-97 km/h på mindre än 1,9 sekunder, men samtidigt fungerar både på tävlingsbanan såväl som på gatan. Plattformen sägs viktmässigt ha nära en 50/50-fördelning, detta tack vare placeringen av batteripacket på 120 kWh. Det ska ge en räckvidd på 400 miles – motsvarande 643 km.

– Fysiska prototyptester innebär ett viktigt landmärke för Karma och ett spännande landmärke för alla inblandade. Vårt mål är att säkerställa så att plattformen är kapabel att prestera ledande prestanda inom segmentet superbilar, och att den är överlägsen i alla avseenden, säger Karmas teknikchef Kevin Zhang i ett pressmeddelande. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt