Deras nya elbil överraskar – med blygsam räckvidd

2019-10-23 15:47  

En laddad världspremiär som redan nu går att beställa. På bilsalongen i Tokyo presenterade Mazda sin första riktiga elbil. Men har verkligen nya MX-30 muskler nog att stå sig i konkurrensen? 

Äntligen… eller var det det här vi väntade på? När Mazda ger sig in i elbilssegmentet så är det ett ganska försiktigt steg. Eller om man ska vara helt ärlig – det känns inte riktigt som att det är en ny elbil de presenterar. Men det hindrar inte företagets vd Akira Marumoto att säga att MX 30 är ett stort steg framåt.

– Nästa år firar vi 100 år, men för att försäkra oss om vår framtida existens så måste vi tänka på människan. Det vi gör ska utgå ifrån människan och jag tror att vi har en lysande framtid, säger Marumoto på bilsalongen i Tokyo.

Läs mer: Lista: De fem bästa elbilarna just nu – och en besvikelse

Modellen i fråga går under namnet MX-30 och har en batterikapacitet på 35,5 kWh och en räckvidd på 20 mil. Specifikationer som kan tyckas tunna i jämförelse med vad Kia/Hyundai erbjuder. Och det blir inte bättre längre ner på faktabladet – med ombordladdare på 6,6 kW och maximal snabbladdning på 50 kW. Dock avslöjar tillverkaren inte vad man har petat ned för maskiner eller om den är fram- eller bakhjulsdriven. Specifikationerna innebär att MX-30 inte är en elbil för de som behöver en allrounder, utan det här är mer av en pendlarbil liknande Honda e.

”Ska kännas som ett andra hem”

Mazda har jobbat en hel del med att få sin elbil att vara annorlunda. Det mest uppseendeväckande är att bakdörrarna är bakhängda – precis som på gamla RX-8. Ett stilknep som gör att bilen förvisso får samhörighet med historien, men som även gör att baksätespassagerare utsikt blir väldigt begränsad. En annan nyhet är att bilen har interiör i kork, vilket ytterligare ska visa att MX-30 är en hållbar bil.

– Vi vill att folk ska välja bilen för att den passar deras livsstil, förklarar Tomiko Takeushi, programchef för modellen i sin presentation. Och att passa livsstil innebär även att för de som väl väljer bilen – så ska den kännas som ett andra hem. 

– MX-30 är som ett vardagsrum och det ska kännas som att vara hemma när man kör den, fortsätter programchefen.

Läs mer: Volvo om nya tekniksatsningen: Här kan vi skaffa en fördel

Någon kanske trodde att Mazda skulle presentera ett alternativ till Kias framgångsrika E-Niro, men med sin smäckrare design och mer inriktad på körglädje. Men så var alltså inte fallet. Istället går MX-30 samma väg som Hondas e och placerar sig som en pendlar- eller familjens andrabil – även prislappen på 349 900 kr är densamma. Förvisso skiljer sig bilarna åt i form av att Mazdan är en crossover och Hondan är en liten kompaktmodell.

Tycker du att en elektrisk crossover är bilen för dig så har Mazda börjat ta reservationer. Och detta för så kallade "First Edition-bilar" där adaptiva LED-strålkastare, adaptiv farthållare och heads-up display ingår.

Mazda MX-30

Motor: Inte avslöjat

Batterikapacitet: 35,5 kWh

Snabbladdning: Max 50 kW

Ombordladdare: 6,6 kW

Lastkapacitet: Inte avslöjat

Maximal dragvikt: Inte avslöjat

Pris: 349 900 kr

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt