Deras nya batteripack kan misshandlas utan brandrisk

2020-04-01 10:55  
BYD har presenterat ett nytt batteri som de påstår ska höja elbilarnas säkerhet. Foto: BYD

BYD hävdar att de nu tar elbilarnas säkerhet till en ny nivå. Tillverkaren demonstrerade det nya batteriet ”Blade” genom att sticka hål på det med en spik.

På Youtube finns det gott om klipp som visar vad som kan hända om man penetrerar ett litiumjonbatteri med exempelvis en spik. Det våldsamma brandförloppet avspeglas i de intensiva bränder som ibland drabbar elblarnas batterier. Kraven på räckvidd får tillverkarna att jaga en ökad energitäthet, vilket kan ge konsekvenser när batteriet inte längre är stabilt.

Efter flera års utveckling har kinesiska BYD nu presenterat ”Blade Battery”. Genom ett nytt sätt att packa battericellerna ska enheten ta cirka 50 procent mindre plats än konventionella litiumjärnfosfatbatterier. Blade har också en högre energitäthet men paradgrenen är säkerhet. Kemin kallas för LFP och har historiskt sett främst används till bussar, men har på sista tiden även blivit allt mer aktuell även för personbilar.

Läs mer: Nickelrika batterier – så löste ingenjörerna brandrisken

Under den officiella presentationen i Shenzhen visade tillverkaren ett filmklipp där man slår en spik genom det nya batteripacket, utan några tecken på brand. Exteriörens temperatur pendlade mellan 30-60° C. Det kan jämföras med litiumjonbatterier som brinner med öppen låga kan nå 500°. Även om litiumjärnfosfatbatterier inte brinner med öppen låga så kan yttemperaturen ändå ligga på 200-400°.

Till detta har Blade också klarat att krossas, böjas samt hettas upp till 300° och överladdas med 260 procent utan att explodera eller att brand uppstod. Bakom de uteblivna fyrverkerierna finns bland annat en hög starttemperatur för de exotermiska reaktionerna. Blade kommer först dyka upp i BYD:s kommande elbil Dynasty Family, och sägs då ge modellen en räckvidd på 605 kilometer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt