Premium

Nickelrika batterier – så löste ingenjörerna brandrisken

För att minska koboltberoendet går bil- och batteritillverkarna mot allt högre andel nickel i litiumjonbatterierna. Nickelrika kemier har tidigare ansetts allt för brandfarliga. Men tack vare intensiv forskning tycks ingenjörerna ha löst problemet.

Publicerad Uppdaterad

Nya och ”revolutionerande” batterier i all ära – det vanliga litiumjonbatteriet genomgår fortfarande omfattande utveckling och förbättring.

En av de starkast bidragande orsakerna är kobolten, en problematisk metall som kopplats till barnarbete i Kongo-Kinshasa. Ungefär två tredjedelar av den totala världsproduktionen är förlagd till det fattiga och korruptionshärjade landet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här