Elbilar

BMW lägger 77 miljarder kronor på kinesiska battericeller

Foto: BWW

Med 25 elektrifierade modeller utlovade till 2023 meddelar BMW att avtalet med CATL om battericeller har utökats. Det kinesiska bolaget kommer att få loss 77 miljarder kronor av tyskarna.

Publicerad

Nyligen presenterade BMW sin första eldrivna mellanklass-sedan, som storleksmässigt kommer att motsvara 3-serien. Nya i4 sägs kombinera 530 hästkrafter med en räckvidd på hela 60 mil och bilen ska sättas i produktion 2021.

Den tyska biltillverkaren kommer att rulla ut 25 elektrifierade modeller till 2023. Till exempel börjar laddhybridversionen av X1 att tillverkas nästa år. Och tillgången på battericeller har säkrats via kinesiska Contemporary Amperex Technology, CATL.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här