Bekräftar: Udda motorn blir en räckviddsförlängare

2020-10-13 06:30  

Mazda planerar att använda en wankelmotor som räckviddsförlängare i elbilen MX-30.

I elbilens begynnelse var räckviddsångest ett faktum bland konsumenterna. Eller framförallt var det en oro som icke-elbilister hade och som utgjorde en rejäl tröskel för många att ta sig över.

Det vanligaste svaret på detta var att sätta i större batterier – och således få ut fler mil per laddning. Ett annat var att sätta in räckviddsförlängare.

Mazda, som precis har lanserat sin första elbil, har valt att satsa på en modell med ett mindre batteri – och det är en sak de kritiserats för. MX-30 har officiellt en räckvidd på 20 mil, vilket många tycker är för kort. Även om den japanska tillverkaren har försvarat sig med att storleken mer än nog räcker för vardagskörning verkar man ha lyssnat på dem som vill ha längre räckvidd.

Wankelmotorn användes i RX-8

Mazda avslöjar nu att det inom kort kommer att gå att få bilen med räckviddsförlängare. Det här är något som det har ryktats om tidigare, men i en video bekräftar nu tillverkarens vd Akira Marumoto att en version med tekniken snart lanseras.

En intressant sak i den här historien är att Mazda planerar att använda just sin wankelmotor som räckviddsförlängare. Fördelarna med tekniken är att man har kunnat hålla motorerna kompakta och med liten volym. Därtill har gången varit väldigt mjuk och de har klarat av att gå på höga varv.

Mazda är den tillverkare som har varit förkämpe för rotationsmotortekniken och en viktigt milstolpe var när de lyckades vinna Le Mans 1991. Dock lades produktionen ner 2012 i och med att sportbilen RX-8 gick ur tiden.

Ute i produktion 2022

Enligt företagschefen kommer en första testflotta att skickas ut i början av nästa år och målet är att ha en produktionsredo version ute på marknaden 2022.

En sak som man dock kan fråga sig är varför Mazda väljer att satsa på tekniken med räckviddsförlängare nu? BMW hade ju länge det som alternativ i sin I3, men tillvalet togs bort för några år sedan eftersom den tyska tillverkaren inte tyckte att det behövdes längre. Å andra sidan har BMW:n en räckvidd på 27 mil jämfört med den japanska bilens 20.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt