Fordon

Wankelmotorn gör comeback – i elbilar

Mazdas Wankelmotor.Foto: Mazda

Rotationskolvmotorer gjorde aldrig succé i bilbranschen. Mazda kämpade länge ensam, men fick lägga ner produktionen. Nu ska tekniken göra comeback – i framtida elbilar.

Publicerad

I slutet av 20-talet fick Felix Wankel patent för ny typ av motor. Den stora fördelen med dessa rotationskolvmotorer var att de kunde hållas mer kompakta samt lättare än andra förbränningsmotorer. När väl serieproduktionen kom igång och dessa Wankelmotorer sattes i NSU-bilar på 50- och 60-talet verkade framtiden för tekniken ljus. Kort livslängd och hög bränsleförbrukning var dock baksidor som gjorde att de flesta andra tillverkare drog sig för att använda dessa motorer.

Men Mazda hoppade på tåget och de lyckades med att utveckla och förbättra tekniken rejält. Faktum är att man hade wankelmotorer i sina sportbilar fram till 2012 – då man ansåg att det fick vara nog. Ett beslut som många sedan dess har hoppats att den japanska tillverkaren ska omvärdera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här