Wankelmotorn gör comeback – i elbilar

2018-10-04 06:00  
Mazdas Wankelmotor.Foto: Mazda

Rotationskolvmotorer gjorde aldrig succé i bilbranschen. Mazda kämpade länge ensam, men fick lägga ner produktionen. Nu ska tekniken göra comeback – i framtida elbilar.

I slutet av 20-talet fick Felix Wankel patent för ny typ av motor. Den stora fördelen med dessa rotationskolvmotorer var att de kunde hållas mer kompakta samt lättare än andra förbränningsmotorer. När väl serieproduktionen kom igång och dessa Wankelmotorer sattes i NSU-bilar på 50- och 60-talet verkade framtiden för tekniken ljus. Kort livslängd och hög bränsleförbrukning var dock baksidor som gjorde att de flesta andra tillverkare drog sig för att använda dessa motorer.

Men Mazda hoppade på tåget och de lyckades med att utveckla och förbättra tekniken rejält. Faktum är att man hade wankelmotorer i sina sportbilar fram till 2012 – då man ansåg att det fick vara nog. Ett beslut som många sedan dess har hoppats att den japanska tillverkaren ska omvärdera.

Och nu, under bilmässan i Paris, avslöjade Mazda att wankelmotorn återigen ska sättas i produktion – men inte alls på det sätt som många hade hoppats på.

Läs mer: Mazda hävdar att bensinmotorn kommer vara renare än elbilar

Mazda meddelade att de håller på att utveckla två elbilar, varav en kommer att ha en liten wankelmotor som räckviddsförlängare. Denna ska vara kompakt, lättviktig och snudd på ohörbar. Dessutom ska den kunna köras på gasol eller bensin.

Den nya inriktningen på motorutvecklingen är en del i tillverkarens strategiplan ”Sustainable Zoom-Zoom 2030” där man bland annat ska minska sina utsläpp med alternativa bränslen och ny motorteknik.

Mer information än så ville tillverkaren i dagsläget inte ge, men i en intervju tidigare i år sade säljchefen i Europa, Martijn ten Brink, att räckviddsförlängaren inte skulle vara större än ett par skolådor och att elbilen den ska sitta i kommer ha samma plattformsarkitektur som nästa generations kompaktbil Mazda 3.

Det här är faktiskt inte första gången som wankelmotorn används som räckviddsförlängare. Redan 2013 visade Mazda upp ett koncept där man lät en motor på 0,33 liter agera generator i en elbil. Om det blir ett liknande upplägg återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt