ELBILAR

Batteri med ”dubbelkemi” gav BMW:s elbil oerhörda 979 km räckvidd

Our Next Energy utrustade en BMW IX med sitt Gemini-batteri. Det gav elbilen en räckvidd på 979 km på en laddning.
Our Next Energy utrustade en BMW IX med sitt Gemini-batteri. Det gav elbilen en räckvidd på 979 km på en laddning.

Dålig räckvidd beskrivs ofta som ett problem för elbilar. Men Our Next Energy vill visa på motsatsen och bestyckade en BMW IX med sitt specialbatteri – vilket gav bilen nära 100 mils räckvidd.

Förra sommaren gick amerikanska startupen Our Next Energy, One, ut med uppgiften att de skulle begåva en BMW IX med rejält mycket längre räckvidd. Detta genom att använda sin patenterade ”dubbelkemi-teknik”. 

Sedan tidigare har företaget visat att deras Gemini-batterier klarar av att leverera då de genom att peta in det i en Tesla Model S lyckades få till en räckvidd på 121 mil.

Och nu har företaget visat att deras teknik fungerar även i BMW:s crossover som kom 608,1 miles, motsvarande 979 km, på en laddning.

– Elektriska fordon kommer att bli vardag om de kan erbjuda tillräcklig räckvidd så att folk är trygga med att ha en elbil som enda fordon. Geminibatteriet har visat att det kan dubbla räckvidden i en elbil och således riva en av de största barriärerna inom elektrifiering, säger Mujeeb Ijaz, vd på Our Next Energy, i ett uttalande.

Två olika typer av cellkemi

Batteriet består av två olika cellkemier, dels LFP-celler (där katoden består av litiumjärnfosfat), dels en så kallad anodfri cell där katoden har en hög andel mangan. Det är den anodfria cellen som agerar räckviddsförlängare.

LFP-cellerna skickar energi till motorerna och kapaciteten i dessa räcker till runt 24 mils körning. Nog för att täcka 99 procent av vardagsbehovet enligt företaget. De gånger man ska köra längre kopplas räckviddsförlängaren in som via en egenutvecklad DC/DC-omvandlare ska ge ytterligare 73 mils räckvidd. 

– Det är en imponerande demonstration att komma över 600 miles i en BMW IX utrustad med Gemini-batteri. Vi ser fram emot att ta nästa steg med One, säger Jürgen Hildinger, avdelningschef för utveckling av ny högspännings- och laddteknik, på BMW.

Our Next Energy uppger att utöver att batteriet ska vara det som ger längst räckvidd ur en typisk packstorlek på 300–400 liter är det även bättre ur ett materialhänseende. Detta då det använder 20 procent mindre litium och 60 procent mindre grafit samt ”minimerar användandet av nickel och kobolt” jämfört med andra batterier.

Nästa steg är nu enligt One att ytterligare raffinera sitt system. Detta innebär bland annat att öka verkningsgraden i DC/DC-omvandlaren, utveckla kontrollalgoritmen för optimerat användande av räckviddsförlängarcellerna samt inte minst, utföra mer valideringstester av batterierna.