På Kenshiki forum i Bryssel visade Toyota upp sin elbilsframtid. Detta med Urban suv concept, Sport crossover concept samt konceptet FT-3eJayson Fong
En kompakt crossover följd av ytterligare fem elbilar. På två år ska Toyota utvidga sin eldrivna palett rejält. Därtill avslöjar tillverkaren mer om sina batteriframsteg
Från elektrifierad pionjär med Prius, till att vara akterseglad i elbilsracet. Biljätten Toyota har på senare år envetet hållit fast vid att rena elbilar inte är det bästa sättet att minska utsläppen. Därför har de varit ganska sävliga i sin lansering av just batteri-elbilar.
Men nu har de skakat av sig morgonrocken och på två år ska de lansera inte mindre än sex nya elbilar i Europa.
På sitt årliga ”Kenshiki forum” visade tillverkaren upp två konceptbilar som inom en snar framtid ska finnas ute på marknaden: Den första kommer redan 2024 och går under beteckningen ”urban suv concept”
Storleksmässigt rör det sig om en B-segmentscrossover med en längd på 4,3 meter vilket då innebär att den ska konkurrera med exempelvis Jeep Avenger och Volvo EX30 om kunderna.
Teknisk ska bilen erbjudas som antingen fram- eller fyrhjulsdriven och kunder ska ha valet på två olika batteristorlekar.
Ny elbilsdesign kommer
Annons
Det andra konceptet kallas ”Sport crossover concept” och det visades redan i våras. Här handlar det om en fyradörrars fastback-modell med en design som ska bli ”vägledande för företagets batterielektriska fordon” och som har planerad lansering 2025.
Toyota uppger att modellen är en ”alternativ-suv” och som sådan ska den vara utvecklad både för Europa och Kina. Intressant i sammanhanget är att modellen är famntagen med hjälp av BYD under det gemensamma företaget BYD Toyota EV Technology.
Utöver dessa två ska ytterligare fyra elbilar lanseras i Europa fram till 2026. Det innebär att det kommer bli bråda dagar hos Toyota.
Men att prata om nya bilar och modeller var inte det enda Toyota gjorde på Kenshiki forum. De ville även prata batteriframsteg.
Toyota lanserar tre olika typer av batterier
2026 ska nästa generations batteriteknik göra entré. Detta dels i form av en serie nya batterier där de designade med konventionell design. Denna ska enligt Toyota ge dubbelt så lång räckvidd samt en kostnadsreduktion om 20 procent jämfört med de batterier som sitter i nuvarande Bz4x.
Vid sidan av dessa prestandabatterier ska även ett tvåpoligt litiumjärnfosfatbatteri (LFP) lanseras. Detta ska jämfört med dagens Bz4x-batteri ha en kostnadsreduktion på 40 procent samtidigt som räckvidden är 20 procent längre.
Ytterligare ett batteri är planerat för de modeller som ska ha bästa prestandan, det kommer med katod som har hög nickelhalt. Här specificerar inte tillverkaren vad det kommer ge för effekt utan uppger enbart att de förväntar sig att batterierna ger ”lägre kostnad och ytterligare utökad räckvidd”.
Jo, de kommer – men något senare. Enligt Andrea Carlucci, vice chef på Toyota Motor Europe har tekniska genombrott tagits kring utmaningen med livslängd och hållbarhet. Det tillverkaren fokuserar på nu är att få till en metod för masstillverkning. Därför är nu siktet inställt på 2027-2028 för kommersialisering av batteritypen: Då ska man ha en produktionskapacitet på ”tiotusentals fordon”.