ELBILAR

Tesla Cybertruck lanserad: ”Äntligen ser framtiden ut som framtiden”

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck

Störst, bäst och… vackrast? Under torsdagskvällen preciserade Tesla till slut de slutgiltiga specifikationerna på sin Cybertruck och det var idel siffror som heter duga.

Publicerad Uppdaterad

Det går inte att säga annat än att Tesla Cybertruck haft en riktigt långkörare till lansering. Det är fyra år sedan som bilen först presenterades och sedan dess har folk suttit med förhandsbeställningar. Under torsdagskvällen blev det dags för första leverans av pickupen och i samband med det fick vi reda på pris och specifikationer.

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck

Och precis som designen – är det senare något som sticker ut. En effekt på 845 hästkrafter samt att accelerera 0-96 km/h (0-60 mph) på 2,6 sekunder är vad som erbjuds. Elon Musk, gjorde en stor sak av att Cybertruck var ”mer pickup än en pickup samt mer sportbil än en sportbil”. 

– Då och då kommer det en produkt som är sällsynt, vi pratar om något som kommer vart femte till tionde år – och vi kommer minnas de speciella ögonblicken. Här är ett sådant, något som experterna sa var omöjligt, som aldrig skulle kunna genomföras. Jag tycker att det är vår bästa produkt hittills och vår mest unika produkt någonsin. Äntligen kommer framtiden att se ut som framtiden, sa han under evenemanget. 

Cybertruck kommer i tre utföranden. Insteget är bakhjulsdriven och där är det mer beskedliga siffror som gäller. Dock är det här en version som inte lanseras förrän 2025, därför får vi i dagsläget bara reda på att den har en accelerationstid 0-96 km/h på 6,5 sekunder samt att räckvidden är uppskattad till 40 mil. Detta till ett pris om 60 990 dollar.

Pris Tesla Cybertruck

Steget ovan kostar 79 900 dollar och då är det fyrhjulsdrift, räckvidd på runt 55 mil samt 600 hästkrafter (4,1 sekunder 0-96 km/h). Vridmomentet i bilen är kolossala 10 000 Nm (Tesla rapporterar max vridmoment vid hjulet, som är traditionellt vridmoment vid motorerna multiplicerat med utväxlingen – därav den oerhört höga siffran) och dragvikten är snudd på fem ton.

Interiören i Tesla Cybertruck är sedvanligt avskalad
Interiören i Tesla Cybertruck är sedvanligt avskalad
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Likt flera andra Teslamodeller har Cybertruck försetts med en skärm för baksätespassagerarna
Likt flera andra Teslamodeller har Cybertruck försetts med en skärm för baksätespassagerarna
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck

Den version som säkerligen är den många sett fram emot är dock toppvarianten ”Cyberbeast”. Och om man tyckte att den fyrhjulsdrivna modellen hade mer än nog i prestandadepartementet är det här etter värre. 

Effekten är på 845 hästkrafter, vridmomentet är 13 960 Nm och från stillastående ska bilen nå 96 km/h på 2,6 sekunder. Räckvidden är på upp till 514 km och även här är dragvikten på 4 990 kg. Tycker man att räckvidden är klen går det att köpa till en räckviddsförstärkare som är ett batteripack man ställer på flaket – och då utökas räckvidden till 705 km.

V2L-teknik var något som Tesla introducerar med Cybertruck
V2L-teknik var något som Tesla introducerar med Cybertruck
Tesla Cybertruck ska kunna ladda andra elbilar i upp till 11,5 kW
Tesla Cybertruck ska kunna ladda andra elbilar i upp till 11,5 kW
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck

En annan sak som Cybertruck introducerar för Tesla är teknik för dubbelriktad laddning. Dels går det att drifta vanliga prylar från 110/240 voltsuttag i kupén och på flaket. Därutöver ska bilen även kunna ge ström till huset, eller för den delen en annan bil, och då upp till 11,5 kW. 

Interiörmässigt liknar kupén Teslas övriga bilar och bland annat finns det skärm för de som sitter i baksätet likt Model S och nya Model 3.

För fyra år sedan kastade man en stålkula mot glaset för att visa hur tåligt det var. Resultatet är ett legendariskt fiasko. Vid lanseringen nu kastade man en vanlig baseboll istället.
För fyra år sedan kastade man en stålkula mot glaset för att visa hur tåligt det var. Resultatet är ett legendariskt fiasko. Vid lanseringen nu kastade man en vanlig baseboll istället.
Tesla Cybertrucks karosspaneler ska vara så tåliga att det inte blir bucklor om man slår på dem med slägga.
Tesla Cybertrucks karosspaneler ska vara så tåliga att det inte blir bucklor om man slår på dem med slägga.

Det som sticker ut lite är att Cybertruck har en oval ratt, vilket förefaller vara något mellanting av ”yoke-styret” och den vanliga kringlan man erbjuder i övrigt.

Om det blir så att Cybertruck kommer till Europa återstår att se. Det var inget som nämndes på evenemanget och sedan tidigare har Elon Musk sagt att bilen inte passar regelverket vi har i EU.