Analys: "Mini Cooper SE är ett minimalt steg framåt för elbilen"

2019-07-11 13:15  

"Nya Mini Cooper SE känns inte som den moderna elbil vi hade hoppats på - snarare tvärtom", skriver Ny Tekniks reporter Felix Björklund.

"Vi är ledare när det kommer till elektrifiering och det är vi stolta över. Nu kommer Mini vara med och bidra till den fortsatta utvecklingen."

Det sa Peter Nota, försäljningsansvarig inom BMW-koncernen, där märket Mini ingår, under lanseringen av Minis första elbil, Cooper SE.

Men jag måste fråga hur den utvecklingen ser ut om de elektriska produkterna framgent håller samma klass som Minin.

"Kan avfärdas som hopplock från reservdelslådan"

Den med elak tunga skulle snabbt kunna avfärda Minis nya elbil som ett hopplock ur reservdelslådan – och på sin höjd ett halvhjärtat försök.

Läs mer: Forskarnas plastmotor gör elbilar lättare och effektivare

Den mer konspiratoriskt lagde kanske skulle säga att modellen är utvecklad för att hjälpa BMW-koncernen att ducka in under de nya utsläppskraven. Så även om de går back på varje såld bil – är det att föredra istället för böter från EU.

För det krävs en riktigt elbilsförkämpe för att påstå att det här är något som för fordonselektrifiering framåt.

Mini: Drivlinan är unik

Varför är jag så hård? Jo, den nuvarande modellen av Mini Cooper lanserades 2014, i en diametralt annan samtid. Drivlinan är densamma som i BMW i3 som introducerades 2013, förvisso med ett par uppdateringar sedan dess.

Vid presentationen vidhöll dock Jacopo Marchetti, produktchef för Mini Cooper SE, att även om det finns en hel del gemensamt, så är drivlinan unik.

På vilket sätt? Jo, dels att drivningen flyttat till framhjulen, dels att ”designen på batteriupplägget” ser annorlunda ut. Vilket kort och gott är ett ganska krystat försvar till att det inte har ändrats på något signifikant. Effekten är samma som i I3s dock är batterikapaciteten lägre.

"Nu har batterierna nått acceptabel prestanda"

På den direkta frågan om varför elbilen kommer just nu sa nya Minichefen Bernd Körber att det är först nu som ekvationen gått ihop. Alltså att batterierna nått en nivå där de kan ge acceptabel prestanda utan att addera allt för mycket vikt. Vilket även det låter som ett argument fabricerat för dagen.

Jag förstår att Mini vill framstå som progressiva och när tillverkaren visade sitt första elbilskoncept 2008 var de det. När BMW sedan lanserade i3 2012/2013 framstod koncernen som några som valde att plocka upp handsken som Tesla kastat och våga sig på nått nytt. Men där de andra spelarna flyttat fram positionerna sedan dess – har tiden nästan stått stilla i BMW-land.

Läs mer: Tesla får bästa säkerhetsresultatet

Ta de elektriska specifikationerna för Cooper SE. De är knappt jämförbara med Chevrolet Bolt/Opel Ampera e som lanserades 2016. Bolt/Ampera e har längre räckvidd, är snabbare, mer praktisk och har högre laddeffekt. Och kommer inte stå sig särskilt väl i jämförelse med andra elbilar anno 2019.

BMW har tappat tron på elektrifering

Skälet att Mini Cooper SE saknar mycket av den wow-effekt jag hade hoppats beror på order från högsta hönsen. BMW-koncernen tappade tron på elektrifiering då I3 inte sålde som väntat. Ta bara Klaus Fröhlichs, utvecklingschef för BMW, uttalande om att ”omställningen till elektrifiering är överhajpat”.

Om han säger det externt – hur har det då sett ut internt?

Nu är jag förvisso övertygad om att BMW-gruppen ändrat fokus (högste chefen har ju fått gå) och tittar vi på de kommande åren ser elektrifieringssatsningen genuin ut.

"Nya Minin är ett slags bonusbarn"

Så man ska inte avfärda vad Mini gör här, men det är svårt att beskriva det som en unik eller ny produkt – snarare är det ett slags bonusbarn som kommit av BMW-gruppens förnyade satsning på elektrifierat. Men det kanske räcker.

Designen är det inget fel på och märket har en kundgrupp som uppskattar detta samt de goda köregenskaperna – inte bekvämligheten vid lång körning, eller räckvidd för den delen.

Tydligen hade 40 000 anmält köpintresse innan lanseringen, hur många som omvandlas till ordrar återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt