80-talsikonen mot comeback – DeLorean bygger elbil

2022-04-05 10:51  

I augusti är det återigen dags att åka ”tillbaka till framtiden”. Då återföds 80-talsikonen DeLorean som en modern elbil.

Få bilmodeller har gjort ett så stort avtryck i populärkulturen som DeLorean. Det amerikanska märket tillverkade en enda modell mellan 1981 och 1982 – och tack vare Hollywood blev bilen legendarisk.

Många minns säkert filmtrilogin ”Tillbaka till framtiden” (1985, 1989, 1990) där bilen, som faktiskt byggdes på Nordirland, figurerade som tidsmaskin.

Läs mer: Eldrivna Hummerns batteri väger som en Honda Civic

Snart kommer vi återigen att få se en modell från DeLorean, detta i form av en elbil. Det nya fordonet ska visas upp i augusti på Monterey Car Week, men för att egga omvärlden har företaget redan nu släppt en första bild på bilen.

Originalet ritades av Giorgetto Giugiaro på Italdesign, och firman ligger även bakom formgivningen av den nya bilen.

DeLorean som elbil – ren lyx?

Det ska sägas att man inte kan bilda sig någon större uppfattning om bilen, men det är förvisso bara en ”lockbild”. Och DeLorean har inte avslöjat mer än att det handlar om en elbil samt att den har måsvingedörrar.

I en tweet skriver företaget: ”framtiden var aldrig utlovad”, med en radda hashtags. En av dem pekar mot att det blir en lyxbil – något modellen från 80-talet absolut inte var.

Tekniskt är det svårt att säga något om vad man kan förvänta sig. Dock har Italdesign avtal med Williams Advanced Engineering om att tillsammans ta fram grundarkitektur för prestanda-elbilar. Ett ”bas-kit” som kan används för småskalig produktion, såsom DeLorean.

Om den nya elbilen byggs enligt det receptet så handlar det om motoreffekter på upp till 1 000 kW samt batterier på upp till 160 kWh.

Läs mer: Lista: Här är de kinesiska elbilarna som ska erövra Sverige

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt