Digitalisering

Försäljning av nedladdad musik rasar

Det går bakåt för försäljningen av nedladdad musik. Foto: Apple

Apples försäljning av musik i form av nedladdade musikfiler på Itunes har hittills i år fallit med mellan 13 och 14 procent jämfört med förra året.

Publicerad

Det rapporterar Wall Street Journal som hänvisar till insatta källor. Minskningen stämmer med uppgifter från branschföreningen RIAA om sänkt försäljning av nedladdad musik i USA med mellan 11 och 14 procent under årets första sex månader.

Raset är kraftigt med tanke på att den globala försäljningen av nedladdad musik under 2013 minskade med måttliga 2,1 procent i förhållande till året innan.

Samtidigt ökar konsumtionen av musik genom strömmande tjänster. Lyssnandet via Spotify och Pandora har hittills i år ökat med 46 procent, och enligt RIAA står strömmande musik nu för nästan en tredjedel av all musikförsäljning i USA. Inräknat de strömmande tjänsterna ökade musikförsäljningen totalt i USA försiktigt till 2,2 miljarder dollar under första halvåret 2014.

Enligt Wall Street Journal förbereder Apple en nylansering av en strömmande musiktjänst från hörlursföretaget Beats Music, som Apple köpte för tre miljarder dollar tidigare i år.

Apples totala försäljning via Itunes, inräknat video, appar och böcker, var 4,6 miljarder dollar under tredje kvartalet i år, en ökning från 4,3 miljarder dollar under motsvarande period 2013.