Digitalisering

Finland vill testa fjärrlotsning av fartyg

Så här kan lotstrafik på distans gå till. Grafik: Jonas Askergren
Fraktfartyg i Finska viken. Foto: Ismo Pekkarinen / AOP
Det finska lotsbolaget Finnpilot ska inleda tester för att sköta lotsuppdrag från land, i stället för att lotsen vid varje tillfälle tar sig ombord på fartyget som ska lotsas. Foto: Petri Wäänänen
Kari Kosonen.Foto: Petri Wäänänen Foto: Petri Wäänänen

Finland förbereder för tester där lotsen är kvar i land och via uppkopplade system leder fartyg rätt. I Sverige finns än så länge inga sådana planer.

Publicerad

Lång kust, smala farleder, stora skärgårdsområden. Den finska och svenska lotsverksamheten har många likheter. Större fartyg som befinner sig i främmande farvatten har i flera hundra år behövt hjälp att ta sig in till de viktiga hamnarna.

Till viss del utförs lotsning på samma sätt i dag som den gjorde i slutet av 1600-talet när Finland och Sverige fick sin första officiella lotsverksamhet. En lots tar sig ut till ett anlöpande skepp, hoppar ombord och ser till att den tar sig säkert förbi skär och kobbar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här