Digitalisering

Efter fiaskostarten – Amazons handel i Sverige ökar

Amazon ökar sakta i Sverige. Arkivbild. Foto: John Locher

Amazons handel i Sverige ökar sakta men säkert.

Publicerad

Över 12 procent av svenskarna har handlat på Amazon sedan den svajiga lanseringen i oktober i fjol, visar en ny forskningsrapport från Ekonomihögskolan och undersökningsföretaget Norstat.

Enligt undersökningen är det framför allt elektronik som driver handeln.

Då Amazon trädde in på den svenska marknaden undrade många vad som skulle ske. Forskarna följer nu utvecklingen.

Nu har alltså mer än 12 procent av svenska folket mellan 16 och 74 år och 16 procent av de som är under 40 år eller handlar online minst en gång per månad provat att handla på Amazon.se.

Om det fortsätter så, så kommer 50 procent av svenskarna och 70 procent av de som brukar handla online att ha testat Amazon.se om två år, enligt forskarna Johan Anselmsson och Burak Tunca. De har följt 6 000 svenskar under mer än fem månader, och gjort 1 000 intervjuer per månad.

"Vi vill lära oss mer om effekterna av Amazons inträde på den svenska marknaden och konsumenters beteende. Målet är att ge vägledning i strategiska beslut till handlare och tillverkare som verkar, eller vill verka, på den nordiska marknaden", skriver Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.