Opinion

”Sverige behöver effektivare signalsystem”

Foto: Göran Fält

DEBATT. Signalsystemen på svensk järnväg är lika gamla som de flesta av våra lokförare, alltså 30-50 år. Ska vi få tågen att gå i tid måste även den här delen av infrastrukturen rustas upp, skriver Thomas Bimer, Bombardier.

”Tåg i tid” är något som alla resenärer som halvt frusit ihjäl på en kall perrong önskat sig när de nåtts av meddelandet ”tåget försenat på grund av signalfel”. Signalsystemen på svensk järnväg har i normalfallet nått den aktningsvärda åldern mellan 30-50 år, alltså det huvudsakliga åldersintervallet för Sveriges lokförare. Dessutom ställer trafikens tillväxt större krav på tillgänglighet med konsekvensen färre och kortare avbrott för felavhjälpning och underhåll.

Signalsystem har till funktion att säkra så det går att framföra tåg tätt och säkert. Kostnaden för signalsystem är liten i jämförelse med övriga kostnader för järnvägen. Det ger således relativt mycket nytta för pengarna att modernisera dagens signalsystem. Förutom att en modernisering av signalsystemen ger ”tåg i tid”, så är dessutom nya signalsystem enligt en ny europeisk standard, ERTMS. Det gör att vi i framtiden kan åka över gränserna utan att byta tåg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här