DEBATT

”Jo, skärmarna behövs i skolan”

DEBATT. Sverige är beroende av att unga väljer att utbilda sig inom it- och teknikområdena. Inställningen att digitala verktyg i skolan är ett ”ogenomtänkt experiment” är oroväckande, skriver Kristina Bjerka och Johan Jacobsson.

På senare tid har det varit en häftig debatt om skärmar i skolan. Skärmarna beskrivs som fördummande för eleverna och att de skapar en generation som varken kan läsa eller skriva. Skolminister Lotta Edholm har flera gånger kallat skärmarna ett ”ogenomtänkt experiment”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här