DEBATT

”Jo, skärmarna behövs i skolan”

DEBATT. Sverige är beroende av att unga väljer att utbilda sig inom it- och teknikområdena. Inställningen att digitala verktyg i skolan är ett ”ogenomtänkt experiment” är oroväckande, skriver Kristina Bjerka och Johan Jacobsson.

På senare tid har det varit en häftig debatt om skärmar i skolan. Skärmarna beskrivs som fördummande för eleverna och att de skapar en generation som varken kan läsa eller skriva. Skolminister Lotta Edholm har flera gånger kallat skärmarna ett ”ogenomtänkt experiment”.

Skolministerns inställning är oroväckande. Läroböcker, penna och papper har givetvis en given plats i skolan för att lära barn att läsa och skriva. Men vi glömmer bort varför vi från början ville lära barnen om datorer och det digitala samhället. En viktig aspekt både då och nu är att digitaliseringen av skolan kan hjälpa eleverna att förbereda sig för en framtid där digital kompetens är ett krav och en självklarhet på arbetsmarknaden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här