DEBATT

”Inför cybersäkerhet och ai i skolan – fastna inte i diskussion om skärmtid”

DEBATT. Skolan hänger inte med i den digitala utvecklingen – eleverna är oförberedda på sin digitala nutid och framtid. Kodcentrum och Swedsoft kräver obligatorisk undervisning i ai och cybersäkerhet redan från grundskolan, skriver de i en debattartikel.

Sverige har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig utveckling av vårt samhälle och välfärd. Skolans uppdrag är att förbereda barn med kunskaper de behöver för att navigera i samhället. Omvärlden utvecklas snabbt och i dagsläget ligger skolan långt efter med att ge barnen de digitala kompetenser de behöver.

Det handlar om att axla ansvaret att förbereda eleverna på framtiden. Kanske ännu mer om att skapa förutsättningar för att de ska kunna navigera sin digitala nutid. I dag använder i princip alla barn och unga åldern 8–19 år internet. Många saknar dock kunskaperna som behövs för att skydda sig och faktiskt förstå tekniken som man konsumerar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här