Opinion
”Omställningen är i full gång”
SLUTREPLIK. Goldmann beskyller oss för problem som den förra regeringen skapade och bortser från våra stora reformer, svarar Isabella Lövin, klimatminister och Ibrahim Baylan, energiminister.
Regeringen har tydligt tagit ställning för ett 100 procent förnybart energisystem och vidtagit en rad åtgärder för att nå dit. Samtidigt anklagar Mattias Goldman i Ny Teknik oss för att ha en alltför rosenröd syn på den svenska energiomställningen. Han väljer att bortse från de flesta av regeringens stora reformer och åtgärder och beskyller den nuvarande regeringen för problem som skapades av den förra regeringen. Nedan reder vi ut några av Goldmans påståenden.
”Eldrivna fordon revolutionerar transportsektorn”. Laddbara fordon säljer som aldrig förr. Som Goldman påpekar är de flesta laddhybrider – vilket är sämre än rena elbilar. Dock sänker laddhybrider utsläppen i storleksordningen 70 procent för dem som kör korta sträckor . Men vi vill självklart särskilt gynna rena elbilar. Just därför är supermiljöbilspremien för elbilar dubbelt så hög som för laddhybrider.
”Elen från sol ska fortsätta hjälpas, inte stjälpas”. Faktum är att med den här regeringen växer solel som aldrig förr. Vi har åttafaldigat stödet till solceller och förenklat regelkrånglet; det har aldrig varit så enkelt att sätta upp solceller på taket som nu. För mikroproducenter tas nu momsen bort och vi ger också stöd till lagring av förnybar egenproducerad el. Den totala installerade solcellseffekten ökade med 60 procent under 2015.
Skatten på solel rör i dag ett mycket litet antal mycket stora anläggningar och där har regeringen gett beskedet att den ska åtgärdas skyndsamt. För den stora merparten producenter har regeringen dock redan gjort det både enklare och billigare att producera solel. Det vet nog Mattias Goldman.
”Automatiserade transporter ställs om till biodrivmedel”. Som Goldman skriver har regeringen sänkt skatten på etanol och biodiesel. Det framgår dock inte att det var den tidigare alliansregeringen som började med koldioxidskatt på biodrivmedel. Genom regeringens satsning på det så kallade Klimatklivet, med 700 miljoner om året till kommuner, regioner eller organisationer, byggs nu biogasanläggningar och laddstolpar i hela Sverige som ett led i omställningen av transportsektorn. I veckan kom antalet beviljade projekt upp i över femhundra över hela landet.
Det finns mycket kvar att göra för att nå målet om ett hundra procent förnybart elsystem respektive en fossilfri transportsektor, det är vi väl medvetna om. Men omställningen är nu i full gång, och det är ingen tvekan om att det är den här regeringen som med den största miljöbudgeten i svensk historia på allvar satt igång arbetet.
Isabella Lövin (MP), minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat
Ibrahim Baylan (S), samordnings- och energiminister