Opinion

”Hellre ny teknik än en nygammal flygskatt”

Fredrik Kämpfe, branschchef Svenska Flygbranschen.
Fredrik Kämpfe, branschchef Svenska Flygbranschen.
Flyget ställer om till klimatsmart – varför gör inte politiken det, undrar debattören? En Airbus 320 Neo tankas med biobränsle. Foto: Christine Olsson / TT
Flyget ställer om till klimatsmart – varför gör inte politiken det, undrar debattören? En Airbus 320 Neo tankas med biobränsle. Foto: Christine Olsson / TT

DEBATT. Tvära politiska kast och ogenomtänkta förslag, som ett återinförande av flygskatt, drabbar särskilt hårt. Vi hade förväntat oss offensiva åtgärder som verkligen ger klimatresultat - som ny teknik, el- och hybridflyg, skriver Fredrik Kämpfe, Svenska Flygbranschen.

Efter månader av politiska förhandlingar har vi fått en ny regering. Sverige står inför stora utmaningar och därför behövs en handlingskraftig regering som kan ta tag i dessa. Vi är dock oroliga för hur den politiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna kommer att påverka vårt lands tillgänglighet i en tid när vi är alltmer beroende av effektiva kommunikationer.

I jämförelse med andra trafikslag är flygbranschen till överväldigande del privatägd, avgiftsfinansierad och internationellt konkurrensutsatt. Dessutom är flyget internationellt reglerat. Därför är flyget särskilt utsatt för tvära politiska kast och ogenomtänkta förslag som en återinförd flygskatt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här