Opinion

”Energieffektiva elfordon kräver anpassad laddinfrastruktur”

REPLIK. Fordonstillverkarna kämpar redan hårt för att bygga bilar med en god balans mellan utrymme och energieffektivitet. Problemet ligger snarare i laddinfrastrukturen, skriver Mats Alaküla i en replik till Per Kågeson.

Per Kågeson hävdar i debattartikeln "Inför krav på eleffektiviteten hos nya bilar" att fordonsindustrin tillverkar för stora och ineffektiva elektriska fordon och att de genom EU-krav borde pressas hårdare mot höjd energieffektivitet.

Till skillnad från konventionella fordon är elektrifierade fordons energieffektivitet en balans mellan fordonskonstruktion och tillgången på laddinfrastruktur.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här