Opinion

”Elbilen kräver laddning – sluta ta bort parkeringsplatser”

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

DEBATT. En elbil behöver inte åka till en tankstation utan kan laddas när den står partkerad, vid bostad eller arbetet. Det är därför paradoxalt att politiken går mot färre parkeringsplatser på kvartersmark, skriver Ander Ydstedt, KAK.

Intresset för elbil stort och ökar. Varannan personbil som säjs är laddbar och var fjärde är en elbil. Samtidigt genomförs nu en politik som går tvärt emot ökad andel elbilar. För att kunna laddas behöver nämligen tillgång till parkering, men många kommuner arbetar konsekvent för att minska tillgången på p-platser på kvartersmark, i anslutning till boende och arbetsplatser. En statlig utredning har nyligen kommit med föreslag som ger kommunerna möjlighet att minska kraven på parkering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här