Opinion
”Det räcker inte med klimatsmart flygbränsle”
REPLIK. Bra att flyget vill satsa på att bli klimatsmart. Välkomna att ansluta er till målet om fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Konkret innebär det 80 procent minskad användning av fossila drivmedel till år 2030, skriver Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.
2014 blir troligen det varmaste året i mänsklighetens historia. Det blir också året då vi flyger mer än någonsin, enligt Swedavias statistik. Satsningen på smartare bränslen är alltså viktig, men inte tillräcklig.
Flygets internationella samarbetsorgan ICAO har självmant tagit på sig att halvera sina utsläpp av fossil koldioxid 2005-2050. Det är skenbart i linje med IPCC:s bedömning att vår samlade klimatpåverkan måste minska med 40-70 procent till år 2050, men då bortser man från klimatpåverkan från flygets vattenångor.
IPCC har angett att utsläppsfaktorn måste multipliceras med 2,7, men även om vi enbart dubblerar siffran, ser vi att flyget endast avser minska sin klimatpåverkan med 25 procent för åren 2005-2050 – långt mindre än samhället i övrigt behöver minska sin klimatpåverkan för att klara sitt klimatmål.
Det är glädjande att Svenskt Flyg och Braathens i sin debattartikel slår fast att Sverige bör vara ett föregångsland inom effektivt flyg, och att de inte har konkreta förslag ska ses som en inbjudan till dialog. Ett rimligt åtagande kan vara att ansluta sig till målet om fossilbränsleoberoende fordonsflotta, som i nuläget inte inkluderar flyget.
Konkret innebär det 80 procent minskad användning av fossila drivmedel till år 2030, vilket förutsätter en snabb introduktion av biodrivmedel exempelvis från restprodukter och avfall. Debattörerna har rätt i att flyget behöver ändrade ekonomiska spelregler för att genomföra detta byte i stor skala, till exempel genom ett väl fungerande handelssystem för utsläpp med rimliga prisnivåer.
Målet om fossilbränsleoberoende handlar också om att förflytta sig smartare – och ibland inte alls, till exempel genom att jobba distans en dag i veckan. En spännande utmaning för flyget är därmed att se över hur vissa flygresor kan ersättas med andra beteenden utan att välfärd eller tillväxt hotas.
Detta är i linje med diskussionen om Bromma – det är givetvis inte acceptabelt att så stora delar av landet står och faller med en regional flygplats. Lufthansa har drivit egna tåglinjer, vilket visar att flyget kan välkomna och påskynda skiftet av transportslag. Kreativa branschorgan och ledande flygbolag kan säkert komma på bättre lösningar.
Välkomna till fossilbränsleoberoende, flyget!
Mattias Goldmann
vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.