Opinion

”Debatten om snabba tåg måste bli teknikneutral”

Ole Rasmussen, ingenjör, i styrkommitten för Den Skandinaviska Magnettåg Gruppen.

DEBATT. Motståndarna mot magnettåg som finns inom den befintliga järnvägssektorn ska inte tillåtas ta över diskussionen om framtidens transporter, skriver Ingenjören Ole Rasmussen.

Sedan 2014 har Kina byggt ut banor för magnettåg från 30 km till uppemot 3000 km. Det är en snabb utveckling som vi även har sett för elbussar – Kina bygger i dag fler eldrivna bussar i veckan än det finns bussar i London

Mer än 30 000 000 kilometer har magnettåget kört i Shanghai, enligt Swissrapide – och det är den beprövade magnettågtekniken som Kina i somras uppdaterade med ett nytt tåg för hastigheter på 600 km/h. Kina har i dag två höghastighets magnettåg och tre stads magnetåg, delvis under drift och under test.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här