DEBATT

”Bristande techundervisning är ett hot mot jämställdheten”

DEBATT. Andelen kvinnor som jobbar inom it/tech har knappt förändrats under de senaste tio åren. Få säger sig också har lärt sig om ämnet i skolan. Om inte skolans undervisning blir bättre riskerar det att få allvarliga konsekvenser för jämställdheten i samhället, skriver aktörer i it-branschen.

I ett decennium har Insight Intelligence genomfört riksomfattande undersökningar om hur kvinnor i Sverige mellan 16 och 30 år ser på it/tech som bransch och yrke. När vi började genomföra undersökningarna 2015 användes främst begreppet ”it”, vilket numer oftast benämns som tech, varav vi använder oss av båda begreppen. 

Årets undersökning visar att i stort sett lika få unga kvinnor idag uppger att de arbetar med it/tech (6 procent) som för tio år sen (4 procent). När allt fler rekommendationer och beslut automatiseras i vår vardag om räntor, försörjningsstöd, försäkringspremier med mera, blir den data som besluten baseras på allt viktigare. Om den tas fram utan att representera halva befolkningen riskerar det att få allt större konsekvenser för jämställdheten i samhället framöver.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här