Opinion

”Ägaren måste ha rätten till data som bilen samlar in”

Reglerna för uppkopplade bilar måste bli tydliga och konkurrensneutrala, skriver debattörerna. Bilden visar en av Volvos självkörande bilar i projektet Drive Me. Foto: Volvo Cars

DEBATT. En klar majoritet av de tillfrågade i en undersökning motsätter sig bestämt att den personliga data som ett uppkopplat fordon samlar in ska kunna ägas av någon annan än bilägaren. Reglerna för uppkopplade bilar måste bli tydliga och konkurrensneutrala, skriver debattörerna.

Inom kort kommer EU-parlamentet att besluta om en första lagstiftning kring uppkopplade konsumentprodukter, däribland personbilar, och till all data som de genererar.

Vi inom motorbranschorganisationerna SBF och SFVF, förväntar oss att EU-parlamentarikerna beslutar om ett tydligt regelverk som inte strider mot EU:s riktlinjer för konkurrens på bileftermarknaden. Vi vill värna om bilägarens fria verkstadsval och den av EU-kommissionen beslutade rättigheten att alla professionella verkstäder ska få konkurrera med målet ett breddat utbud och sänkta ägandekostnader för bilägarna, konsumenterna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här