Svenska snabbtåg kör allt långsammare

2018-06-15 09:54  
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Trängsel på landets tågspår gör att många tåg kör långsammare i dag jämfört med 2003, rapporterar Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Sänkt hastighet drabbar både snabb- och regionaltåg på flera stambanor, och bara längs korta sträckor når snabbtågen sin maxfart.

När fler tåg pressas in på spåren måste de snabbaste tågen anpassa farten till långsammare tåg för att få ihop tidtabellerna, enligt tidningarna. Här följer några exempel på hur medelhastigheter och tågtider ser ut i dag jämfört med för 15 år sedan:

Snabbtågens medelhastighet har minskat från 141 till 131 km/h på sträckan Malmö-Stockholm, vilket gör att resan blivit 20 minuter längre.

SJ:s snabbtåg på sträckan Göteborg-Stockholm har saktat in från 156 till 141 km/h, vilket också ger en förlängd restid med 20 minuter.

Läs mer: Svenska höghastighetstågens öde oklart – saknas i budgeten

Medelhastigheten för X2000-tåg på sträckan Stockholm-Sundsvall har minskat från 129 till 117 km/h, och även det innebär att tågresan tar 20 minuter längre tid.

– Alla snabbtåg kör långsammare än 2003. Samtidigt har tågförseningarna fördubblats – från 10 000 till 22 000 funktionsstörningstimmar. Därmed har snabbtågstrafiken försämrats både vad gäller punktlighet och längre restider, säger järnvägskonsulten Per Corshammar, som står bakom jämförelserna, till HD-Sydsvenskan.

Läs mer: Dramatisk ökning av växelfel på järnvägarna

Samtidigt finns det sträckor där tågen går fortare i dag jämfört med 2003. Snabbtåg och Öresundståg på sträckan Malmö-Göteborg har en ökad medelhastighet sedan Hallandsåstunneln öppnats – SJ:s snabbtåg har accelererat från 113 till 137 km/h och regionaltåg kör 106 km/h i stället för 101 km/h. Restiden för snabbtågsresenärer har minskat med 24 minuter.

Tack vare upprustade banor och modernare tågflotta kör tåg snabbare på flera länsbanor, till exempel på sträckorna Kalmar-Linköping, Halmstad-Nässjö, Malmö-Simrishamn och Fagersta-Västerås.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt