Flying Scotsman under ånga igen

2016-02-26 15:39 Håkan Abrahamson  

Det berömda ångloket the Flying Scotsman lämnade på torsdagen London’s King’s Cross station efter en renovering som kostat drygt 50 miljoner kronor.

Tio år har det tagit att rusta upp det berömda ångloket som var det första att på brittisk räls köra fortare än 100 miles per hour år 1934. Loket var även först att köra sträckan London – Edinburgh utan några stopp på vägen.

Loket byggdes 1923 och var i tjänst fram till 1963. Det har bytt ägare flera gånger och kört på både amerikanska och australiensiska järnvägar innan det hamnade i järnvägsmuseet i York 2004.

Det var den kände ånglokskonstruktören Nigel Gresley som ritade loket, som är ett Class A1 lok av Pacific-typ. Det innebär en axelföljd som inleds med en löpboggie, därefter sex stora drivhjul och sedan en löpaxel. Beskrivningen är även 4-6-2.

Loket väger 97 ton och den trecylindriga ångmaskinen har en dragkraft på 130 kN. Toppfarten är 160 km/h.

Loket är ett i en serie om tolv som byggdes vid Doncaster Works. Det fick först numret 1472, numrerades sedan om till 4472 och slutade sin tjänst med numret 60103 efter en omnumrering när järnvägarna förstatligades 1948.

Nu ska the Flying Scotsman med numret 60103 köra museitåg runt om i Storbritannien under våren.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt