Forskare hävdar att det regnar virus från atmosfären – över hela planeten

2018-02-07 11:20
Bakterier och virus regnar från atmosfären över hela Jorden, hävdar forskare. Foto: TT

Var du än befinner dig på Jorden så kommer det regna virus och bakterier på dig, hävdar forskare i en ny studie.

En ny studie visar att det regnar virus och bakterier från atmosfären. Non-stop, oavsett var på Jorden du befinner dig. Studien visar att Jorden är en rätt snuskig plats.

Forskningen som publicerats i International Society for Microbial Ecology Journal, visar att Jordens atmosfär är riktigt bra på att transportera virus över hela världen.

Hundratals miljoner virus svävar upp i skyn med hjälp av vindar och kan sedan transporteras tusentals kilometer innan de faller ner på vad som än råkar befinna sig nedanför.

”Varje dag samlas mer än 800 miljoner virus per kvadratmeter över planetens gränsskikt”, skriver virologisten Curtis Suttle vid University of British Columbia.

Läs mer: Så ofta ska du tvätta dina handdukar

För ungefär 20 år sedan började man hitta genetiskt liknande virus som uppstår i många olika miljöer runt om i världen. Det förklarar förmodligen varför det är möjligt att få ett virus som sopats upp i atmosfären på en kontinent och fallit på en annan.

Genom att resa till bergskedjan Sierra Nevada i Kalifornien kunde forskarna samla in prover från hög höjd. De fann miljarder virus och bakterier, där många tros ha svept in via kraftiga havsvindar.

När virusen och bakterierna faller tillbaka mot Jorden är det ofta med hjälp av olika väderfenomen, som regn eller dammoln.

De flesta virus som svävar högt och slutligen landar på Jorden är inte farliga, det vill säga – de är inkapabla att attackera människor och våra celler. De kommer och går utan att man märker det.

Detsamma gäller bakterierna. Människokroppen är enligt forskarna lite av ett himmelrike för bakterier, och de flesta kan inte skada oss. Forskarna uppskattar att vi har runt 100 biljoner bakterieceller på kroppen. Och många av dem skulle vi inte kunna leva utan.

Viktor Ågren