Bristande rutiner efter falsklarm

2017-07-10 13:07 TT  
Hesa Fredrik används som larmsignal vid olyckor och eller annan stor fara. Nu ska systemet bli mer digitalt. Arkivfoto: Daniel Zdolsek / TT

MSB:s vikarierande generaldirektör Nils Svartz är inte nöjd med hur det fungerade i går efter att det felaktiga larmet Hesa Fredrik gick ut i Stockholmområdet. – Så här ville vi inte att det skulle bli. Någonstans har det brustit i rutinerna, säger han.

Det var i samband med ett rutintest som larmet Hesa Fredrik av någon anledning gick ut skarpt över Stockholmsområdet vid 22-tiden på söndagen. Det dröjde över tio minuter från att signalen startade till att Krisinformation.se meddelade på Twitter att det var falskt alarm.

– Vi håller på att utreda vad som gick fel, men det är för tidigt att säga vad som brustit, säger MSB:s vikarierande generaldirektör Nils Svartz till TT.

Det riktas även kritik mot att SOS, Polisens och MSB:s sajter gick ner när människor försökte söka information. Många vände sig dit – trots att det inte är rätt väg, enligt Svartz.

– Vi kan konstatera att kunskapen är för dåligt spridd och där måste vi bli bättre, framför allt nu i ett annat säkerhetspolitiskt läge. Vi beklagar att vi inte har rustat bättre, säger han.

Enligt Svartz finns det mycket att lära av gårdagens händelse inför framtiden.

– Vi måste förstärka vår hemsida så att den håller i sådana här lägen, och se över våra rutiner tillsammans med de andra inblandade. Vi måste också se över hur vi ska ge ut den informationen på bästa sätt i dag så att vi kan nå så många som möjligt.

Efter det felaktiga larmet skickades ingen ”faran över”-signal, vilket bland annat finanslandstingsrådet Iréne Svenonius (M), formellt ansvarig för landstingets krisberedskap i Stockholm, är kritisk till.

– Väldigt mycket har gått fel. ”Faran över” ska blåsas efter ett felaktigt larm, säger hon till Dagens Nyheter.

Men enligt SOS Alarm är det osäkert om en ”faran över” ska skickas efter ett falskt alarm, som också undersöker vad som gick fel.

– Det är något som vi utreder nu, vi samlar fakta för att veta hur det kunde bli så, säger Linda Bengtsson, presschef på SOS Alarm.

Vid krissituationer är det MSB:s sajt Krisinformation.se och Sveriges Radios P4 som allmänheten ska vända sig till. Men de fick informationen om att det inte var någon fara först när SOS Alarm meddelade det på Twitter.

– Det var en kollega som jobbade och så fort det började larma så ringde alla. Tidningar, tv, polis, räddningstjänst, alltså alla, så det blev väldigt kaosigt där några minuter, säger Love Bergström på Sveriges Radios sändningsledning.

– Vi skickar bara ut på uppdrag av polis eller räddningsledare, men eftersom det var ett test hade vi ingen information kopplad till testet och det tog också några minuter innan vi fick indikationer på att det gick ut skarpt, säger Linda Bengtsson på SOS Alarm.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS