TECH

Skinnjackan på – här är faktorerna som talar för superbolaget Nvidia

Nvidias vd Jensen Huang i samband med att norska kronprinsen Haakon besökte företagets kontor i Santa Clara, Kalifornien, tidigare i våras.

Vd Jensen Huang beskriver AI-tekniken som ”början på en ny industriell revolution”. Och i utvecklingens främsta led står hans eget bolag Nvidia.

Publicerad Uppdaterad

Fondförvaltaren Kristofer Barrett förklarar varför AI-jättens framgångsresa kan fortsätta.

Kvartalsintäkter på motsvarande drygt 3,3 miljarder kronor om dagen. En aktieuppgång på omkring 100 procent i år och drygt 2 500 procent på fem år. Halvledarjätten Nvidias siffror placerar bolaget i en särställning.

En viktig orsak till att marknaden reagerade positivt på torsdagens rapport var kommunikationen om framtiden, poängterar Kristofer Barrett, fondförvaltare vid franska kapitalförvaltningsföretaget Carmignac och baserad i London.

– De gav betryggande uppgifter om hur det kommer att se ut för resten av året. Efterfrågan är fortfarande större än utbudet men det är numera inte bara molnjättarna som står för efterfrågan, säger han.

Kristofer Barrett påpekar att bolaget nu lyfter fram fordonssektorn som en potentiellt stor kund liksom ytterligare en annan kundgrupp:

– Man tar upp olika nationer som nu gör investeringar. De tog upp Japan, Frankrike och Singapore som exempel och de blir nya kundgrupper och breddar kundkretsen.

Nyckel till framgång

Är det en nyckel för framtida fortsatt tillväxt?

– Det hjälper definitivt medan de så kallade "Magnificent Seven-bolagen" kommer fortsatt vara de största kunderna. Det är de som gör så pass stor vinst att de kan fortsätta att investera.

Precis som den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk med sin framgång med diabetesmedicin som även fungerar för viktnedgång, har Nvidia fått en överlägsen branschposition.

Precis som Novo Nordisk kommer dock Nvidia att utmanas, men i nuläget ser Kristofer Barrett att bolaget har ett markant försprång.

– Orsaken till att det är svårt att konkurrera är att det här är hårdvara. Det är inte bara att skriva kod och sedan rulla ut. Du måste hitta leverantörer, underleverantörer och ha kapaciteten.

Skinnjackan är på

Företagets grundare, den taiwanesisk-amerikanske entreprenören Jensen Huang, har beskrivits som en visionär och det vore lätt att dra paralleller till Apples tidigare vd Steve Jobs. Till skillnad från Jobs som blev känd för sin svarta polotröja har Huang valt en svart skinnjacka som attribut. Oavsett klädstil, hans betydelse för bolaget ska inte underskattas, påpekar Kristofer Barrett:

– Han litar på sina underordnade men han pressar dem hårt. Det är det de här starka föredragsledarna kan göra. De kan få folk att göra saker de inte trodde de kunde göra.