Storföretagen växlar upp med nya acceleratorer

2016-04-27 06:00  

Storbolag som Eon och Nordea startar egna acceleratorer för att få del av idéflödet hos startupbolag. Och Volvobolagen kör igång sin första inkubator nästa år, kan Ny Teknik avslöja.

BMW, Samsung, Airbus, Google, Barclays, Coca-Cola och Cisco. Det finns hundratals storbolag som startat en egen accelerator för att knyta till sig och ge stöd till unga innovationsföretag att utveckla sin affär. Men i Sverige är de ovanliga.

– Svenska storföretag har helt klart hamnat på efterkälken. Egna acceleratorer är en tydlig internationell trend, säger Johan Öberg, vd för Boston Consulting Group i Sverige, som i en rapport redovisar att de 50 största svenska företagen bara har hälften så mycket aktivitet med startups som världens 500 största företag.

Förvånande, anser han, med tanke på att Sverige har flera globala storbolag och numera en aktiv startupmiljö.

Flera som Ny Teknik talat med påpekar att svenska storföretag har ett väl fungerande samarbete med universitetsforskare, men inte med unga entreprenörer på de nya utvecklingsbolagen. Förklaringarna varierar: För att storföretagen inte själva leds av entreprenörer, säger någon. För att de fortfarande tror sig veta bäst, föreslår en annan.

Men en omvärdering är på gång. Den började i bank- och medievärlden, som känner sig hotade av ”disruptors”, unga entreprenörer som omkullkastar gamla spelregler. Mediebolagen Bonnier och MTG har båda kört acceleratorprogram, men utan större framgång.

Bättre har det gått för Nordea, som drog igång sin accelerator i Finland förra hösten. Jussi Mekkonen, biträdande chef för den finska bankverksamheten, hymlar inte om motivet:

– Först och främst ville vi visa vår egen organisation hur startups jobbar med innovationer. Men vi ville också få en bättre koll på vad som kokar därute – vilka nya finansiella tjänster och affärsmodeller som är på gång, säger han.

Läs mer:

Läs mer: Han ska lära Eon att ”disrupta tänkandet”

Över 170 bolag från hela Europa sökte till tremånadersprogrammet. Tolv företag valdes ut, och flyttade in i Nordeas lokaler i Helsingfors.

– Vi ville sitta riktigt nära varandra, rent fysiskt, för att kunna utbyta kunskap. Vi hade 24 egna mentorer från Nordea som jobbade med bolagen, säger Jussi Mekkonen.

Första programmet är avslutat, och Mekkonen säger sig vara extremt nöjd. Till hösten körs programmet igen, men nu i flera nordiska länder. Om det betyder Sverige vill han inte avslöja.

Nästa gång ska Nordea samarbeta mer intensivt med bolagen. Närheten är avgörande, menar Mekkonen, som inte förstår andra företag som väljer att placera innovationsbolagen i någon annans inkubatormiljö.

Exempelvis svenska Eon, ett av få företag i Sverige med en egen accelerator. I januari antog energibolaget tre startups för sitt första program och placerade dem hos Malmö stads inkubator Minc.

– Vi tror det är bättre att de sitter med likasinnade. Våra mentorer från Eon träffar de ändå minst en gång i veckan, säger Monika Broel-Plater, på Eons accelerator Agile.

Nyligen blev det klart att också AB Volvo och Volvo Cars svänger in på den nya startupvägen. I en gammal Volvofabrik i Skövde ska en helt ny inkubator vara klar i början av nästa år. Där ska Volvobolagen placera all sin egen utveckling inom det nya teknikområdet som kallas virtuella ingenjörsverktyg. Tanken är att Volvos utvecklare ska jobba nära ett tiotal utvalda innovativa bolag.

– De unga bolagen ska få tillgång till storföretagens digitala verktyg och deras kontaktnät, säger Patric Eriksson, vd för inkubatorn Gothia Science Park, som ska stå för småbolagens affärsutveckling.

Läs mer:

Läs mer: Volvo startar svensk inkubator för uppstartsföretag

Även forskare från Högskolan i Skövde ska ta plats i den nya inkubatorn, som när den är klar kommer att ha en yta på ”flera 10 000 kvadratmeter”.

Stockholmsinkubatorn Sting, ägd av en stiftelse, testar olika samarbetsvarianter med storföretagen. Vd Pär Hedberg ser ett ökande intresse från jättarna.

– De börjar inse att alla innovationer inte kan skapas internt, och absolut inte de idéer som omkullkastar den egna verksamheten, säger han.

Pär Hedberg anser inte att den bästa lösningen för storföretag är egna acceleratorer. Han förespråkar – inte helt oväntat – att de i stället utnyttjar de befintliga inkubatorerna.

– Annars riskerar storföretagen att missa innovatörerna med de vassaste idéerna, konstaterar han.

Eller som en annan med styrelseplats i flera startups säger: Klarnas grundare hade ju knappast sökt sig till Nordeas accelerator.

Accelerator och inkubator

Begreppsförvirringen är stor när det gäller termerna ”accelerator” och ”inkubator”.

Ofta används orden som synonymer. Men många anser att:

En ”accelerator” oftare erbjuder en kortare, mer intensiv drillning i entreprenörskap för företagen som kommit lite längre. Acceleratorn kan också gå in som delägare i bolagen, men långt ifrån alltid.

En ”inkubator” oftare ger stöd under en längre tid till företagare som vanligen inte kommit lika långt med sin idé.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt