Annotell tränar upp självkörande bilar

2019-05-14 06:00  

Hur ska en självkörande bil veta vad som är en cykel, eller en vägkant? Göteborgsföretaget Annotell ser till att tillverkarna får det träningsmaterial självkörande bilar behöver.

– Har du en miljon bilder på vägar i snöiga förhållanden behöver du flera hundra personer som för hand talar om för datorn vad som är körbar väg och vad som inte är det, säger Oscar Petersson, grundare tillsammans med Daniel Langkilde.

Processen kallas för annotering. Det innebär att träningsmaterialet, i det här exemplet bilder från kameran som sitter bakom backspegeln i moderna bilar, förses med information som hjälper datorer att tolka dem. Vad är väg? Vad är vägren? Vad är andra bilar? Vad är cyklister?

– En stor utmaning är att annoteringen måste bli konsekvent, att alla som sitter och tittar på bilderna är överens om vad som är en körbar väg, säger Oscar Petersson.

Annotell tar viktiga kunder i fordonsindustrin

Det Annotell utvecklar är en mjukvara som effektiviserar processen att framställa stora mängder träningsdata som har hög kvalité och som är konsekvent. Det handlar bland annat om algoritmer som kan följa objekt på bilderna, vilket innebär att inte varje bildruta i en sekvens måste annoteras manuellt.

En annan finess är funktioner som övervakar resultatet, och automatiskt fördelar arbetsuppgifterna. En person som visat sig duktig på att identifiera vägar får göra det i större utsträckning, någon som är duktig på bilar får ägna sig åt det.

Annotell har redan tagit viktiga kunder i fordonsindustrin, bland annat Zenuity. I framtiden kan företaget tänka sig andra tillämpningsområden än fordon, som medicinteknik och tolkning av röntgenbilder.

Annotell

Gör: Mjukvara för att träna AI

Ort: Göteborg

Startår: 2018

Anställda: Cirka 30

Omsättning: Cirka 5 MSEK

Riskkapital: 0

Huvudägare: De två grundarna

År på 33-listan: 2019

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt