Startup

Loop 54 utvecklar matematisk modell för näthandeln

Neurala nätverk används för att göra det synliga utbudet på näthandelföretags sida relevant för kunden. Foto: Loop 54
Robin Mellstrand. Foto: Loop 54
Mike Odin. Foto: Loop 54
Joel Kall. Foto: Loop 54

33-LISTAN. Loop 54 utvecklar en matematisk realtidsmodell för hur en nätbutiks varor är relaterade till varandra. Med den som utgångspunkt går det att bygga kundupplevelser som i realtid anpassar utbudet på skärmen efter vad en enskild kund är på jakt efter.

Publicerad

I en fysisk affär möter alla kunder samma varor från det att de kliver in innanför dörrarna tills dess att de står i kön vid kassan. På nätet kan utbudet i stället anpassas efter vem kunden är och vad den verkar vara intresserad av just den här gången.

– Tittar kunden på en typ av bröd kan vår modell föreslå liknande bröd som kunden kan tänka sig att köpa. Men modellen behöver inte förstå vad produkterna är, det analysen gör är att hitta hur produkterna hänger ihop. Vår styrka är att vi kan hitta relationerna automatiskt vilket möjliggör att vi drastiskt reducerar behovet av beteendedata för att bygga relevanta upplevelser för varje besökare, säger Robin Mellstrand, ett av företagets grundare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här