Startup
Loop 54 utvecklar matematisk modell för näthandeln
33-LISTAN. Loop 54 utvecklar en matematisk realtidsmodell för hur en nätbutiks varor är relaterade till varandra. Med den som utgångspunkt går det att bygga kundupplevelser som i realtid anpassar utbudet på skärmen efter vad en enskild kund är på jakt efter.
I en fysisk affär möter alla kunder samma varor från det att de kliver in innanför dörrarna tills dess att de står i kön vid kassan. På nätet kan utbudet i stället anpassas efter vem kunden är och vad den verkar vara intresserad av just den här gången.
– Tittar kunden på en typ av bröd kan vår modell föreslå liknande bröd som kunden kan tänka sig att köpa. Men modellen behöver inte förstå vad produkterna är, det analysen gör är att hitta hur produkterna hänger ihop. Vår styrka är att vi kan hitta relationerna automatiskt vilket möjliggör att vi drastiskt reducerar behovet av beteendedata för att bygga relevanta upplevelser för varje besökare, säger Robin Mellstrand, ett av företagets grundare.