ANNONS FRÅN BAE SYSTEMS HÄGGLUNDS

Utvecklar framtida fordon och framtida ledare

Hur kan AI, AR och elhybridteknik användas för att optimera militära fordon? I hjärtat av Höga Kusten jobbar man med framåtlutad forskning med global förankring för att kunna leverera morgondagens fordonsteknik.

Publicerad Uppdaterad

– I den här branschen går utvecklingen framåt hela tiden. Bara på min avdelning är de flesta av mina 244 medarbetare ingenjörer vilket i sig driver på företagets innovationsförmåga, och våra kunder efterfrågar hela tiden lite mer avancerade fordon vilket innebär att utvecklingen aldrig står stilla, säger Lars Petterson, teknisk direktör på BAE Systems Hägglunds.

BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik är en del av den ledande globala försvarskoncernen BAE Systems. På Hägglunds utvecklas och produceras primärt medeltunga stridsfordon, CV90, bepansrade terrängfordon och i mindre skala även elhybrida drivsystem. Upp till 90 procent av produkterna exporteras till globala kunder.

Komplexa och internationellt präglade projekt
Den globala förankringen speglar all verksamhet i Örnsköldsvik. Ingenjörerna arbetar i komplexa projekt med upp till 200 personer i varje arbetsgrupp, där de samverkar med många globala leverantörer och kunder.

– Projektskalan på ingenjörssidan är väldigt bred. Här kan man starta som projektledare för ett supportuppdrag med fem deltagare, för att sedan leda ett projekt som tar ansvar för ett helt fordonssystem med hundratals personer involverade. Det är en utmärkt plantskola för ledande chefer och projektledare, säger Lars Pettersson.

Även företagets prao-program ”Vad gör en ingenjör” är ett komplett projekt i miniatyr där eleverna jobbar från krav till slutverifiering av ett fordon som de själva får bygga.

Just nu ligger mycket fokus i företaget på forskning inom områden som underlättar för beslutsstöd i pressade situationer, som AR och AI. Det långsiktiga målet är bland annat att utveckla självkörande fordon som klarar av att navigera i svår terräng. En process som är mycket mer komplicerad än att ta fram en självkörande bil – även gällande frågor som står utanför själva produkten.

Stor expertis samlad på samma ställe
Enheten för produktsäkerhet som Carolin Johansson ansvarar för deltar just nu i ett samverkansprojekt mellan universitet och företag med syfte att redovisa de hinder som behöver övervinnas i lagstiftningen för att autonoma fordon ska bli verklighet.

– Det som är häftigt med BAE Systems här i Örnsköldsvik är att alla kompetenser som krävs för att utveckla ett högteknologiskt fordon från start till mål finns här i huset. Jag har aldrig arbetat på ett företag som har så stor expertis samlad på samma ställe tidigare, samtidigt som vi har de självklara kontaktytorna med globala kollegor och kunder, säger Thomas Lundgren, designchef på BAE Systems Hägglunds.

Annonsinformation:

BAE Systems Hägglunds utvecklar och producerar bandgående militära fordon som ligger i framkant beträffande innovativ försvarsteknologi för extrema och utmanande miljöer. Företaget är en del av den brittiska storkoncernen BAE Systems som har 85 800 anställda i mer än 40 länder. I Örnsköldsvik finns 700 anställda och nästan 50 procent arbetar inom forskning och utveckling.

Läs mer här: www.baesystems.com

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till brandarena@nyteknikgroup.se.