ANNONS FRÅN DATTO

Kostnaden för nedtid ökar – starkare tag mot ransomware krävs

Scott Gower, nordisk säljchef på Datto.

Ju mer beroende företag blir av sin IT, desto dyrare blir eventuell nedtid. Samtidigt ökar cyberhoten och därmed risken att utsättas för kidnappningsprogram. Detta har lett till att allt fler företag investerar i Business Continuity-lösningar för att trygga sin verksamhet.

Publicerad Senast uppdaterad

Svenska företag har successivt blivit så beroende av sin IT att allt går i stå om de inte kan komma åt sina system, säger Scott Gower, nordisk säljchef på Datto. Det är långt ifrån bara de stora och välkända företagen som riskerar cyberattacker. Alla är utsatta, inte minst för att det nu är lättare än någonsin för cyberbrottslingar att få tillgång till kidnappningsprogram. Det finns till och med kriminella organisationer som tillhandahåller ransomware-som-en-tjänst, inklusive kundsupport, till brottslingarna.

– Driftstopp orsakade av nedtid slår hårt mot företag och kan kosta skjortan, säger Scott Gower. Många kan inte riskera att behöva vänta de potentiellt många dagar det tar att komma i gång igen via en traditionell backup-lösning. De behöver kunna fortsätta arbeta direkt. Och det är här Business Continuity-lösningar kommer in i bilden.

Även små och medelstora företag behöver trygga moln

Tidigare var det svårt för små och medelstora företag att hitta en lösning som kunde ta hand om säkerhetskopiering och samtidigt ligga inom budget. Men i verkligheten ligger lösningen rakt framför näsan på dem. För varför ska inte mindre företag ha möjlighet att få lika bra säkerhet och backup som stora företag? Såväl stora som små företag kan gynnas av säkerhetskopiering som sköts av en tredje part, samt en BCDR-lösning (Business Continuity & Disaster Recovery) som är speciellt utvecklad för Microsoft Azure-användare.

– Tidigare var det främst större företag som har använt sig av Azure som en publik molnlösning, förklarar Scott Gower. Men nu används det i allt högre grad även av små och medelstora företag på sin resa upp i molnet. Därför har vi utvecklat ett antal backup- och BCDR-lösningar med särskilt fokus på små och medelstora företags behov. Där har vi bland annat nyligen lanserat Datto Continuity för Microsoft Azure, där vi erbjuder BCDR via vårt eget moln. Lösningen ger ett extra lager av säkerhet och möjliggör snabb dataåterställning om olyckan är framme.

MSP:er upplever ökad efterfrågan på Microsoft Azure

Datto säljer inte sina lösningar direkt till slutkunder utan via leverantörer som tillhandahåller IT-tjänster till små och medelstora svenska företag. Dessa leverantörer, Managed Service Providers (MSP), erbjuder abonnemangsbaserade IT-tjänster och hjälper exempelvis kunder att flytta sin data till molnet. Och efterfrågan på just molnmigrering har vuxit rejält de senaste åren.

– Vi har gjort en undersökning bland svenska MSP:er som visar att hela 72 procent har upplevt en ökad efterfrågan på Microsoft Azure det senaste året, säger Scott Gower. 27 procent förväntar sig att siffran kommer att stiga ytterligare under de kommande två åren. Det är därför vi vill hjälpa de svenska MSP:erna att ge sina kunder råd om våra BCDR-lösningar, inklusive Datto Continuity för Microsoft Azure. Det är inte bara viktigt att ha rätt teknik, utan lika mycket att utbilda MSP:erna så att de kan ge sina slutkunder de bästa råden om säkerhet och relaterade säkerhetslösningar.

I takt med att fler mjukvarulösningar har blivit prenumerationsbaserade har en stor del av de svenska MSP:erna omorganiserat sin egen verksamhet till att även vara prenumerationsbaserad. Tidigare, via break-and-fix-modellen, kom IT-tjänsteleverantörerna ut till kunden när något gick sönder, nätverket gick ner eller om företaget drabbades av objudna gäster. Det var ofta dyrt för kunden och MSP:n satt med en oförutsägbar affärsmodell eftersom de inte kunde veta när de skulle behöva åka ut till kunden.

– I stället för att MSP:erna ska sitta och vänta på att kunderna kanske drabbas av en olycka, och sedan spendera ett okänt antal timmar ute hos kunden, kan de idag, med en rad övervakningsverktyg, sitta på sitt eget kontor och förebygga, underhålla och laga. På så sätt upptäcker de potentiella hot mycket snabbare och kan spara kunden en stor utgift eftersom de kan lösa problemet relativt snabbt, säger Scott Gower och fortsätter:

– Ett exempel är när vi hjälpte en av våra MSP:er att installera Dattos RMM-system, som bland annat har automatiserat hela patch-processen. Detta har inneburit att kunden sluppit patcha manuellt vid vissa tidpunkter, och kan ställa in programvaran att göra det automatiskt. Det har gjort det möjligt för honom att nu köra sitt barn till skolan på morgonen i stället för att lägga tid på patchning. Dessutom ger en abonnemangsbaserad affärsmodell en enklare överblick över fasta utgifter för både MSP:n och slutkunden. Det gör stor skillnad för båda parter.

Lite kan göras utan data

Enligt Scott Gower kan det vara en utmaning att få en VD eller en IT-chef att förstå värdet som en BCDR-lösning ger. Många uppfattar det som en onödig extra kostnad utöver en backup-lösning. Men Scott Gower menar att man i stället bör tänka på hur länge man klarar sig utan sin data och tillgång till sitt system. Det handlar om att bli medveten om sitt Recovery Point Objective (RPO), det vill säga hur mycket data man klarar av att förlora, och dess Recovery Time Objective (RTO), det vill säga hur lång tid det kan ta att få tillbaka förlorad data.

– På Dattos hemsida har vi en kalkylator som våra MSP-partner använder i dialogen med sina kunder, förklarar Scott Gower. Här kan du räkna ut vad det kostar ett företag med en traditionell backup-lösning, exempelvis en bandenhet, för att vänta de två till tre dagar det tar innan du kommer åt din data igen. Då kan du jämföra med vår BCDR-lösning som gör att kunden kan komma i gång igen på några timmar. Beräkningen visar att det ofta lönar sig att investera i en BCDR-lösning, inte minst eftersom risken för attacker ökar hela tiden.

Dattos BCDR-lösning inkluderar en lokal backup-server som placeras hos kunden. Det gör att kunden kan komma åt data igen inom bara några timmar efter en attack. Dessutom kan ytterligare en backup etableras i Dattos egen molninfrastruktur, vilket gör att kunden kan ha en backup av sin data som är separerad från sina egna servrar och nätverk. Detta ger ett extra lager av säkerhet vid cyberattacker eller nätverksproblem.

Läs mer om Dattos tjänster för Microsoft Azure här.

Annonsinformation

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se