ANNONS FRÅN NY TEKNIK AGENCY
Hållbart resande på ett helt nytt sätt
Sedan ett tag tillbaka har det varit möjligt för elbilsföraren att köra längre sträckor med elbilen. Nu byggs en ny infrastruktur som skapar förutsättningar för ännu ett helt nytt resebeteende.
Fler laddplatser sätts upp vid tåg- och busstationer så att elbilsföraren enkelt kan påbörja och avsluta sin resa med elbil. I kombination med att det etableras fler elbilspooler kan resandet bli ännu bättre för miljön, mer ekonomiskt och dessutom leda till minskad stress i trafiken. Framförallt för pendlaren finns det stora vinster att göra.
För de elbilsägare som pendlar varje dag finns det fler fördelar än bara miljö och ekonomi, exempelvis bekvämlighet. Några pendlare som har sitt arbete i centrum har upptäckt att det är smart att kombinera elbil eller laddhybridbil med kollektivtrafik. På så vis slipper de stressen med trafiken och parkeringssituationen i stadens centrum.
Kombinationen av elbil och kollektivtrafik är en idé som just nu har ännu bättre möjligheter att förverkligas, eftersom antalet laddstationer ökar starkt vid trafikknutpunkter, till exempel tågstationer i och utanför städerna. I slutet av 2017 kommer Clever att ha satt upp 120 nya 22 kW laddstationer i södra Sverige och Köpenhamnsområdet. Det sker som ett led i EU:s ”Connecting Europe Facility”-program, som ska förbättra infrastrukturen i den europeiska transport-, energi- och telekommunikationssektorn.
Elbil och kollektivtrafik, ett vinnande koncept
Möjligheten att kunna ladda vid tågstationen är något som pendlaren och laddhybridbilisten Lina Rönndahl har glädje av. Hon pendlar varje dag med tåg från Helsingborg till jobbet i Malmö. Lina tar bilen till tågstationen, där hon sätter den på laddning, och reser sedan till Malmö med tåg. Eftersom hennes bil är en laddhybrid, som går både på el och bensin och har en batterikapacitet som bara räcker 50 kilometer, är det viktigt för henne att kunna ladda vid tågstationen. Förutom att hon varje månad sparar mycket pengar på de höga parkeringsavgifterna, som i Malmö kan uppgå till 220 kronor för en arbetsdag, ser hon flera fördelar med att kombinera resan i laddhybridbil med att resa kollektivt.
”Motorvägen mellan Helsingborg och Malmö är hårt belastad och drabbas ofta av köer och olyckor. Och när jag kommer till Malmö med bilen, kan det vara både svårt och dyrt att parkera i närheten av kontoret. Kombinationen med tåget gör min dagliga pendling mindre stressig, och jag får dessutom möjlighet att börja med dagens uppgifter på tåget”, säger Lina.
Eftersom Lina inte har möjlighet att ladda hemma, är laddmöjligheten vid tågstationen därför avgörande för henne. Hon vill gärna skona miljön genom att bara köra på el.
”Att bilen står klar och laddad när jag kommer från jobbet med tåget är mycket viktigt för mig. Det betyder att jag kan uträtta alla mina dagliga ärenden med eldrift, och det är av stor betydelse ur ett miljöperspektiv.”
Idag är det många som tar bilen eller tåget dit de ska men i framtiden kommer vi se mer av kombinationen av olika resesätt, så kallat multimodalt resande. Det menar Mikael Kilter, VD på företaget Move About som erbjuder elbilspooler runt om i världen. Elbilspooler placeras med fördel vid trafikknutpunkter. På så vis blir det lätt att kombinera tågresan med elbil – inte bara den första delen av resan.
Dubbel pendlarbonus med elbil
Att köra elbil har en stor ekonomisk betydelse för Skjold Petersen. Han har kört elbil i fyra år och pendlar ofta mellan sin bostad i Roskilde och arbetsuppdrag i Malmö. En tur på sammanlagt 140 km. De pengar som han tidigare lade på bensin kan han nu i stället använda som avbetalning på lånet till sin elbil.
”För mig har det inte inneburit några kostnader att byta till elbil. Den summa jag varje månad lade på min bränslebil motsvarar kostnaden för el och avbetalning på min nya Volkswagen e-Up. Det var ett logiskt val för mig att byta”, säger Skjold.
Förutom det han sparar på bränsle har han också upplevt en annan och mer oväntad ”pendlarbonus” som följd av att köra elbil i stället för bränslebil. Elbilen går nästan ljudlöst, och det har till hans förvåning visat sig spela en roll för honom, särskilt på längre resor.
”Man känner fort att det är ett helt annat lugn i elbilen jämfört med bränslebilen. Det är helt enkelt mycket mindre stressigt, vilket märks tydligt när man kör långa sträckor. En elbil ger faktiskt en starkare körupplevelse, eftersom den reagerar direkt. Det är tyst, enkelt och en liten seger för miljön varje gång man startar bilen. För mig är det otänkbart att gå tillbaka till en bensinbil.”
Om du, precis som Skjold, kör långt varje månad, kan du relativt snabbt väga upp ett eventuellt högre inköpspris för elbilen. Beräkningar som har gjorts av forskare på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm visar att prisskillnaden mellan en elbil och en traditionell bränslebilbil med ett inköpspris på 339 000 respektive 240 000 kr i stort sett kommer att ha jämnats ut på tre år, om man som elbilsägare kör i genomsnitt 1 500 mil om året i tre år. I det fallet blir den totala månatliga prisskillnaden mellan en BMW i3 på el och en Volvo V40 T4 på bensin endast 47 kr. Kör du längre, utjämnas naturligtvis skillnaden snabbare.
Av: Lars Roest-Madsen