ANNONS FRÅN AFRY
AFRYs Future Food – en del av den gigantiska livsmedelsomställningen
Det multinationella bolaget AFRY har som mission att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Som en del av AFRYs uppdrag finns Future Food, ett initiativ som stöttar livsmedelsföretag i jakten, och kapplöpningen, på nya lösningar för en mer hållbar livsmedelsindustri. En process där AFRYs insatser kommit att bli betydande.
AFRY är ett design- och ingenjörsföretag med 17000 anställda. Företaget finns i större delen av världen och verkar inom många olika branscher, däribland industri och infrastruktur, alltid med målet om att skapa ett mer hållbart samhälle. I en het debatt om klimat, och en enorm omställning mot ett mer cirkulärt samhälle är AFRYs Future Food en viktig bidragande komponent.
– Livsmedelsindustrin står för en stor del av växthusgasutsläppen vilket gör att det finns otroligt mycket att göra på det området. Vi vill få till nya typer av livsmedel och optimera och förbättra produktionen. Vi samarbetar över avdelningarnas gränser och drar i Future Food nytta av vår breda kompetens inom AFRY. Vi har ett stort team med experter som jobbar med hur man ska presentera klimatvänlig mat och där ingår även vi experter med produktionskunskap, säger Katrin Hedvall, Business Unit Manager Food & Pharma på AFRY.
Och AFRY är inte ensamma om att söka efter innovativa lösningar runt hela produktionskedjan. Däremot besitter bolaget en otroligt bred kompetens, en kompetens inte alla har.
– Fördelen med AFRY är att det finns 17000 anställda. Man har alltid sagt från ax till limpa men vi har kompetensen innan man ens gör själva axet. Vi har mycket förspänt i en kapplöpning där alla livsmedelsföretag jobbar med nya proteiner och nya idéer. Det är en fantastiskt rolig resa att få vara med om, säger Dennis Hågebrand, Section Manager El & Automation på AFRY.
Future Food stöttar och hjälper kunder med hållbar produktion. Det kan handla om en omställning i ett redan etablerat livsmedelsföretag såväl som en uppskalningsprocess för en mindre aktör. Målet är emellertid alltid det samma - att skapa ett hållbart sätt att arbeta.
– Det handlar om att ta reda på var kunden står och vad de vill. Alla våra kunder har olika förutsättningar och det största problemet är ofta pengar. Vi har under det gångna året arbetat tillsammans med Lejonet och Björnen och digitaliserat deras verksamhet genom att koppla ihop affärssystem och produktion. Tillsammans med finansiell stöttning från Tillväxtverket, ska vi fortsätta arbetet att digitalisera produktionen och öka effektiviteten. Värt att sägas är också att stora satsningar inte alltid är de bästa. De små sakerna som kostar lite kan under lång tid ge stora resultat. Vi försöker fånga upp sidoströmmar i produktionen. Kunden kanske tror att vattnet som de sköljt mat med är restprodukt, men där kan vi exempelvis hitta sätt att använda det vattnet. Där kan man hitta lösningar för att dra ner klimatavtryck, säger Dennis Hågebrand.
Men förutom att hjälpa kunder i deras produktionskedjor lägger AFRY och Future Food ner ett stort arbete på framtidens mat. För AFRY står det nämligen helt klart att vi står mitt i, och inför, en enorm omställning som kommer påverka framtidens tallrik.
– Vi ägnar mycket tid att fundera på vad som är nästa grej i matväg. Hur kan man göra landbaserade fiskodlingar mer cirkulära? Vi tittar också mycket på blå mat. Blå mat innefattar bland annat alger och vi har vissa sådana projekt igång. Vi gräver, tillsammans med ett management team och våra bioingenjörer, för att identifiera utmaningar. Hur ser exempelvis utmaningen med labbodlat kött ut? Vi vill göra allt för att hjälpa våra kunder, säger Katrin Hedvall.
Och hur framtidens tallrik faktiskt kommer se går än så länge bara att sia om. Men just nu arbetar otaliga livsmedelsbolag, både etablerade och start-ups, med att hitta den bästa och mest hållbara lösningen.
– Vi tror att det kommer att vara två olika sidospår. Ett spår kommer vara de som försöker hitta proteiner som ersätter köttprodukter i smak och konsistens. Det andra spåret försöker hitta proteiner som smakar på ett spännande sätt men som inte är köttliknande, säger Dennis Hågebrand.
– Vi ser stora möjligheter att till exempel med digitalisering av produktionsprocessen kunna minska matsvinnet. Det viktiga är att vi behöver göra klimatomställningen snabbt och samarbeta både internt och med andra företag, avslutar Katrin Hedvall.
Vill du veta mer om framtidens mat? Den 18-20 oktober 2022 hålls mässan Nordic Food Industry på Svenska mässan. Mötesplatsen för företag och organisationer som utvecklar framtidens smarta och hållbara industri.