Forskare: Månen är mycket äldre än vi trott

2019-07-31 16:30

Tidigare har man ansett att månen formades 150 miljoner år efter solsystemet, men nu visar en ny studie från att himlakroppen sannolikt är 100 miljoner år äldre.

Under Apollo 11-uppdraget 1969 tog astronauterna med sig 21,55 kilo prover från månytan, och 50 år senare är materialet fortfarande högintressant för forskarvärlden. Även vid senare månlandningar togs prover med till jorden.

Nu har institutet för geologi och mineralogi vid Kölns universitet gått igenom ett antal av månstenarna. Efter att ha analyserat den kemiska sammansättningen anser forskarna att månens ålder måste omvärderas.

Deras slutsats är att månen började solidifieras redan 50 miljoner år efter att det övriga solsystemet bildades, för 4,56 miljarder år sedan – detta mot den tidigare dateringen på 150 miljoner år efter bildandet. De anser därmed att månens formades redan för 4,51 miljarder år sedan.

Isotop av hafnium ger tidsangivelse

Studien Early Moon har granskat provernas kemiska signatur och jämfört mängden av olika ämnen i stenar som har formats vid olika tidpunkter. Forskarna har bland annat tittat på förekomsten av hafnium och volfram, som i sig utgör naturliga ”atomklockor” då isotopen hafnium-182 bryts ned till volfram-182.

Den här radioaktiviteten varade bara under solsystemets första 70 miljoner år. På jorden har den geologiska aktiviteten sopat bort liknande spår.

– De här stenarna sparade information om hur månen formades och de kan ännu i dag hittas på månens yta, säger Maxwell Thiemens, studiens huvudförfattare, till Science Daily.

Läs mer: Byggblock av måndamm kan ge astronauter el och värme

Månen formades sannolikt av resterna efter en kollision mellan den unga jorden och en planet av Mars storlek. Den nyfödda månen täcktes först av ett magmahav som gav upphov till olika mineral i takt med att det stelnade.

Forskarna har kunnat kartlägga hur magmahavet gick från flytande till solid form, och fått en ökad förståelse för himlakroppens inre. Att ge en korrekt åldersdatering är viktigt för att få förståelse kring hur och vid vilken tidpunkt som jorden formades och sedan utvecklades.