Samhälle

Därför är bidraget till elcyklar en vattendelare

Bidragen till elcyklar har blivit en vattendelare i svensk politik. Annika Welander är en av Stockholms elcyklister. Foto: Jörgen Appelgren

VALET 2018. Ersätter elcyklarna bilresor eller går bidraget till cyklister som vill uppgradera sin hoj?

Publicerad

Samtidigt som partierna tävlar om att vurma mest för elbilar har bidragen till elcyklar blivit ett rött skynke för de borgerliga. Premien har hånats som ineffektiv plakatpolitik, och Moderaterna och Kristdemokraterna har sagt att de vill avskaffa bidragen vid ett maktskifte.

I Ny Tekniks enkät svarar Allianspartierna och Sverigedemokraterna att de inte vill att premien ska fortsätta eller utökas. Centern vill hellre satsa på ökade bidrag för elbilar och KD vill fokusera på cykelinfrastrukturen i stället för själva cyklarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här