Samhälle

Bättre resultat för svenska elever

Matematiklektion för årskurs 7, Kulturama. Foto: Henrik Montgomery/TT

Svenska fjärde- och åttondeklassare presterar bättre i den senaste Timss-undersökningen. Ett trendbrott, enligt organisationen IEA:s högste chef Dirk Hastedt.

Publicerad

(Artikeln har uppdaterats)

– Ja, det ser definitivt ut som att Sverige utvecklas i rätt riktning, med en positiv trend de senaste åren, säger Dirk Hastedt till TT.

Resultaten visar att såväl fjärde- som åttondeklassare når en högre snittpoäng i både matematik och naturvetenskap, jämfört med den föregående mätningen 2011.

– Det är stort och glädjande, säger Skolverkets vikarierande generaldirektör Mikael Halápi på den presskonferens där man kommenterar de svenska resultaten.

Den första Timss-undersökningen gjordes 1995. Sedan dess har resultaten försämrats för varje mätning. Men nu visar Maria Axelsson, projektledare för Timss, att den nedåtgående trenden alltså har brutits mellan år 2011 och 2015.

Läs mer:

Dirk Hastedt ser skäl att vara optimistisk:

– Den information vi har talar för att resultaten borde fortsätta att stiga i framtiden.

Han syftar på att åttondeklassarna nu vänt den dalande kurvan och – framför allt – att fjärdeklassarna fått lite högre poäng för tredje gången i rad.

Men internationellt sett är Singapore den stora ”vinnaren”, med högst poäng i båda ämnena och båda årskurserna. Däremot går det sämre för det tidigare succélandet Finland som tappar i både matematik och naturkunskap i årskurs 4.

IEA låter också testa gymnasieelever som läser matematik och fysik på avancerad nivå. I Sverige är det sistaårselever på natur- och teknikprogrammen som testats med spretigt resultat: Ett förbättrat resultat i matematik, men fortfarande långt från nivån på 90-talet, och ett rejält försämrat resultat i fysik. Trots detta hamnade Sverige i mitten i fysik och näst sist i matematik bland de nio deltagande länderna.

Läs mer:

Med tanke på de måttliga eller rent av dåliga resultat Sverige haft i internationella mätningar som Timss och Pisa de senaste åren kan kanske dagens besked från IEA fungera som en injektion.

Det lär bli en debatt om vad som orsakat vändningen och vad som krävs för att det inte ska bli nya bakslag. Och redan om en vecka är det dags igen då resultaten från Pisa 2015 offentliggörs.

Pisa är en förkortning för Programme for International Student Assessment och undersöker förmågor inom matematik, naturvetenskap och läsförståelse bland 15-åringar. I Pisa 2015 är naturvetenskap huvudämnet.