RYMDEN

Astronomernas unika upptäckt – radiovågor från en termonukleär supernova

Illustration av ett binärt stjärnsystem med en kompakt vit dvärgstjärna som suger åt sig massa från heliumrik kompanjonstjärna.

Forskare vid Stockholms universitet har observerat radiosignaler från en typ 1a-supernova, något som hittills bara förutspåtts teoretiskt. Den vita dvärgstjärnan som orsakade explosionen hade dessutom en ovanlig heliumrik kompanjonstjärna.

Supernovor är exploderande stjärnor och ligger bakom några av universums våldsammaste händelser. Astronomer vid Stockholms universitet har som första forskargrupp någonsin upptäckt radiosignaler från en särskild sorts supernova kallad typ 1a eller termonukleär supernova.

– Den här sortens supernovor är viktiga eftersom de låter astronomer mäta universums expansion, säger Erik Kool, post-doktor vid Institutionen för astronomi vid Stockholms universitet och huvudförfattare till den nya studien som publicerats i Nature.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader

Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.

Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här