Premium

Xpeng om sin autonoma teknik: ”Vår design är bättre”

Ett system som visar vad auto teknik klarar av. I Kina kan ägare av en Xpeng P5 låta ”datorn” ta över rattenn i staden Guangzhou. Dock handlar det ännu inte om äkta självkörande.

Publicerad

2016 var spännande när det kom till automation av bilar. Det var året då Mercedes introducerade automatiska filbyten i sin nya E-klass samt även då Tesla gick över till "hårdvara två” som gav en föraning om hur en bil som styr sig själv kan vara.

Sedan dess har allt fler tillverkare lanserat liknande finesser och system där adaptiv farthållare och filhållarassistent kombineras. Men oavsett märke – det handlar fortfarande om assistanssystem.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här