Xpeng om sin autonoma teknik: ”Vår design är bättre”

2022-11-10 11:00  

Ett system som visar vad auto teknik klarar av. I Kina kan ägare av en Xpeng P5 låta ”datorn” ta över rattenn i staden Guangzhou. Dock handlar det ännu inte om äkta självkörande.

2016 var spännande när det kom till automation av bilar. Det var året då Mercedes introducerade automatiska filbyten i sin nya E-klass samt även då Tesla gick över till "hårdvara två” som gav en föraning om hur en bil som styr sig själv kan vara.

Sedan dess har allt fler tillverkare lanserat liknande finesser och system där adaptiv farthållare och filhållarassistent kombineras. Men oavsett märke – det handlar fortfarande om assistanssystem.

Hett eftertraktad teknik

I USA håller GM och Waymo på med rullande testverksamhet av mer avancerade system – men det är i någon form av robottaxi, inte personbilar. Därtill har Mercedes ett nivå tre-system för köer på visa tyska vägar. Några som däremot har ambitioner om att få ut ett mer vittomspännande system till privatpersoner är Xpeng.

Under en gråmulen fredag i Stockholm fick Ny Teknik via länk följa med på rundtur i Guangzhou i en Xpeng P5 med systemet ”City Navigation Guide Pilot”(CNGP). Ciceron för dagen är Bosco Huang, företagets chef för självkörande.

Foto: Xpeng

CNGP, som använder ett batteri av sensorer, räknas som ett nivå två system på SAE:s femgradiga skala. Det innebär att det är ett assistanssystem, och att man som förare alltid är ansvarig.

Så, varför visa upp det? Jo, för att demonstrera hur kompetent det är redan i den här skepnaden.

Finns i alla Xpeng P5-bilar

Turen går från tillverkarens huvudkvarter ut i tolvmiljoner-stadens rusningstrafik. För på andra sidan jorden är det fredagseftermiddag och alla kontorsarbetare är på väg hem. Xpeng-ingenjören förklarar.

– Det här systemet som vi förevisar nu är ett system som redan finns och är utlevererat till alla P5-köpare. Har man köpt tillvalet så är det bara att slå på det, säger Bosco Huang.

I dagsläget fungerar systemet bara i Guangzhou, men flera städer ska läggas till inom kort och därefter hoppas man kunna rulla vidare ut i världen.

Hur fungerar systemet då? Centralt är bilens alla sensorer – 33 stycken in alles, varav två är lidar-enheter.

Xpeng: Viktigt med redundans

Men behövs verkligen alla dessa? Tesla har gjort stor sak av att man kan lösa självkörande enbart med kameror. Den tanken avfärdar man på Xpeng och menar att för att systemet ska kunna vara säkert krävs redundans i form av flera olika typer av sensorer.

– Det är genom att kombinera de olika dataset som vi får förmågan. Kameror ger information om vad vi ser och är bra på att klassificera objekt. De kan även estimera avstånd och hastighet samt ge en segmenterad bild. Radar använder dopplereffekten och kan då estimera hur ett föremål rör sig. Lidar använder sig av ljus och kan med det berätta exakta avstånd. Så enkelt sagt, kameran kan klassificera bra men har dålig avståndsbedömning. Lidar har kass klassificering, men bra avståndsbedömning, säger Bosco Huang.

Xpeng har till skillnad från Volvo, Polestar och Nio valt att inte sätta sin lidarenhet uppe på taket. Men att det skulle ge sämre prestanda håller inte Bosco Huang med om.

– Jag skulle nog säga att det finns flera idéer kring var man ska sätta lidar och så utvecklar man sina algoritmer utifrån det. Sätter man den på taket så får man ett bredare synfält, men sätter man den i fronten så får man ner den på en nivå där alla hinder rör sig. Jag tycker vår design är bättre.

Testar utmanande filbyten

Utöver sensorerna säger Bosco Huang att högupplösta kartor är ett måste för att den självkörande-tekniken ska fungera. Först när allt de här samspelar kan bilen veta exakt var den är, och vilken relation den har till andra objekt.

Under vårt samtal har bilen navigerat genom trafiken tämligen odramatiskt. Det är befriande att så ofiltrerat få se systemet arbeta. På frågan om de kan svänga in i köer och testa utmanande filbyten – ser Xpeng-ingenjörerna till att få bilen att lyda.

Bosco Huang förklarar i realtid vad som händer när bilen försöker göra filbyten och verklighetens medtrafikanter flertalet gånger stjäl utrymme.

– Här ser vi den virtuella världen som bilens system ser. Den är uppbyggd på vad kameror, radar och lidar matar in. Vi får här klassificering att en bil rör sig i 40 km/h 25 meter framför oss och här kan systemet räkna ut ett kollisionsfritt område, säger han och pekar ut ett blått fält till höger på skärmen.

Begränsningar finns

Det här är första gången Ny Tekniks reporter i realtid ser en bil på eget bevåg klarar av att traversera tre filer inför en sväng. Flertalet gånger lyckas bilen göra rätt utmanande manövrar utan att det blir allt för mycket tvekande och stillasittande.

Självklart har systemet en hel del begränsningar. Exempelvis finns det vissa typer av svängar som ses som för riskfyllda att genomföra utan föraren. Därtill säger Bosco Huang att väder och miljö är en begränsande faktor.

– Vi rekommenderar inte våra kunder att använda funktionen när det regnar. Problemet är då framförallt att regn påverkar vårt mänskliga seende. Föraren måste ju kunna ta över och vi måste ju veta att hen har koll. Men i regn så kan sikten och beslutsfattandet påverkas negativt. Snö, det har vi inte testat mot än, men det kommer vara en begränsning, säger Bosco Huang.

Även om P5 har enorm förmåga till assistans är det först med den kommande crossovern G9 som Xpeng ämnar realisera nivå tre system. Modellen har fått grönt ljus att köra autonoma testar i Guangzhou och är enligt tillverkaren nästa viktiga steg mot att realisera äkta självkörande bilar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt