VW:s säljchef: ”Ingen av konkurrenterna har något liknande”

2019-11-09 07:00  

Ett riktigt kliv framåt och den första viktiga modellen i det nya Volkswagen. Under måndagen tryckte tillverkaren på startknappen för sin elbil ID.3. ”Vi vill tacka Tesla för att de gjorde elbilen sexig – nu gör vi elbilen tillgänglig”, säger försäljningschefen Jürgen Stackmann till Ny Teknik.

Zwickau i forna Östtyskland har i över hundra år varit en viktig del av landets bilhistoria. Det var här Horch och Audi startade, och det var här VEB Sachsenring byggde Trabant. När muren föll var VW snabbt framme och 1990 övertog de stafettpinnen.

Nu har ytterligare ett kapitel inletts, när anläggningen blir tillverkarens flaggskepp för hållbar utveckling. Som första fabrik ska den helkonverteras till att bara bygga elbilar. Under ett stort pressevenemang rullade de första officiella ID.3 av bandet.

– Historien i Zwickau vänder blad, och det här känns rätt, sade förbundskansler Angela Merkel vid invigningen.

Läs mer: VW:s paradigmskifte inlett – första ID3 tillverkad

Och det där med att vända blad är verkligen något VW har blivit kungligt bra på att göra. Den stora dieselskandalen som briserade 2015 var startskottet för en förändring som nu har resulterat i produktion. Men att det skulle vara något framstressat slår företagets försäljningschef ifrån sig.

– Vi ligger långt fram i vår planeringskurva och vi behöver inte hasta oss in i elektromobilitet, säger han till Ny Teknik.

Tittar man på den planeringen så förefaller det stämma. VW har nu kommit igång med att bygga seriebilarna av ID.3 och parallellt med dessa kommer fabriken under de kommande månaderna även att bygga förserieexemplar av kommande crossovern ID Cross och koncernsyskonet Seat El Born. Och att man ligger bra till menar Stackman var tydligt på Frankfurtsalongen tidigare i höstas.

– Jag var lycklig när jag var i Frankfurt och såg att ingen av konkurrenterna har något liknande. Folk frågade mig varför jag var så glad och svaret är att jag kunde säga att jag ur en försäljningssynpunkt var helt ensam om det vi har, säger Jürgen Stackmann.

”Inte ett socialistiskt företag”

ID.3 har beskrivits som den första äkta folk-elbilen och även om prislappen är lägre än vad Tesla och Audi tar för sina modeller är den fortfarande inte billig. På frågan om hur viktiga subventioner är för att behålla folkligheten är Stackmann tydlig.

– Initialt är de väldigt viktiga och i övergången till det att elbilen blir mer normal hjälper de till. Vi ser att när straff för fossildrivna bilar och subventioner för eldrivna balanserar upp varandra så blir det kostnadsneutralt för regeringar. Dessutom menar försäljningschefen att ID.3:an i många fall egentligen inte är ett dyrare val. 

– Vi ser att prisparitet händer ungefär nu (jämfört med en dieseldriven Golf) och tittar man på TCO (total cost of ownership) så är elbilar redan billigare. 

Så hur ser då affärsmodellen för elbilar ut? Det har rapporterats flertalet gånger att biltillverkarna inte tjänar några pengar på dem. 

– Vår plan är att ID ska vara vinstgivande inom sin första generation. Vi vill ju tjäna pengar och är inte ett socialistiskt företag. Om man ser på två–tre års sikt så kommer vi nog att tjäna mer pengar på fossildrivna bilar, men ID-familjen kommer därefter att komma ikapp. 

”Batteribrist inget problem för oss”

Ett annat problem som ofta dyker upp i elbilsdiskussionen är batterier, och då framför allt bristen på dem. Men på den frågan är Jürgen Stackmann klar. VW har inte det problemet.

– Vi är övertygade om att batteribrist inte kommer att vara ett problem för oss, vi kan se att det kommer vara en flaskhals i industrin, men inte för oss.

Skälet till detta är enligt försäljningschefen att man i god tid har sett till att knyta partners och skriva kontrakt – samt att man nu siktar mot egen tillverkning.

– I första fasen är vi beroende av våra partners, och då framförallt de i Asien. Men vi har insett att vad det lider så behöver vi göra det här själva. Därför har vi ingått avtalet med Northvolt och investerat i Salzgitter för att förbereda oss. Och Northvolt ska inte ses som en volymtillverkare för oss, utan snarare som en språngbräda för att vi ska komma ikapp.

Inte överlappande med Tesla

I slutet av intervjun återkommer Stackmann till konkurrenssituationen i elbilsbranschen, Och här ser han att VW har ett otroligt bra läge. Som han nämnde tidigare är MEB-plattformen ett riktigt trumfkort och lanseringen av ID kommer i en tid då mognaden på marknaden är stor.

– Vi vill tacka Tesla för vad de gjort de senaste åren. Tacka för att de gjorde elbilen sexig – nu gör vi den tillgänglig för folket. Och vi har inte överlappande marknad. Tesla har toppen och vi har volymen, säger Jürgen Stackmann.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt