Volvo CE:s skarpa test: förarlösa lastmaskiner

2021-12-30 06:00  

Nyligen demokördes en fjärrstyrd, 5G-uppkopplad virkeslastare på en timmerterminal i Timrå. Härnäst ska fjärrstyrningsplattformen testas i hjullastarprototypen LX03 – som ska bli helt autonom med tiden. 

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har utrustat en virkeslastare, så kallad höglyft, med uppkopplade kameror och sensorer som gör det möjligt att fjärrstyra den på distans. Man använder Telias 5G-teknik för att skicka all data utan fördröjning, så att föraren ska få samma information på distans som i förarhytten. 

Den har demonstrationskörts i skarpt läge på en av SCA:s virkesterminaler i Timrå, och SCA beskriver resultaten som lyckade.

Virkeslastarprojektet kallas Remote Timber, och involverar Mittuniversitetet, SCA, Telia, Volvo CE, Biometria och Skogforsk. Foto: Tina Staffrén/SCA 

I början av nästa år ska samma fjärrstyrningsplattform installeras i Volvo CE:s eldrivna prototyphjullastare LX03, som utvecklats i samarbete med Lego Technic. Målet är dock att vidareutveckla LX03 till en helt autonom maskin, som ska kunna analysera sitt eget arbete och lära av sina misstag. 

– Idag är den rent fjärrstyrd inom ”line of sight”. Och den är långtifrån färdig. Men i förlängningen tänker vi oss en kollaborativ förarlös lastmaskin, säger Joakim Unnebäck, specialist på nya maskinkoncept hos Volvo CE.

Volvo Construction Equipment kallar saxramen för Zeux, efter den Legomodell med samma namn som projektet startade med. Zeux-ramen ska ge en extra frihetsgrad i maskinen. Foto: Volvo CE

Ny Teknik har tidigare rapporterat om Volvo CE:s arbete med den autonoma, eldrivna dumpern Tara, som just nu testas skarpt i ett schweiziskt kalkbrott. 

– Men en hjullastare är mer dynamisk och komplex i sin användning än en lastbärare, som i princip rullar från punkt A till punkt B. Så det är en lite längre resa att lösa autonomin i LX03, säger Joakim Unnebäck.

Joakim Unnebäck, specialist på nya maskinkoncept hos Volvo CE. Foto: Privat  Foto: Privat

Han ser dock flera fördelar med en autonom hjullastare. 

– De första applikationerna lär bli farliga och hälsovådliga arbetsplatser, där det finns exempelvis gaser eller rasrisk. Kan man sedan få samma produktivitet i den som man har med en duktig maskinförare, så vinner man ju på att den autonoma maskinen kan jobba dygnet runt, aldrig blir sjuk, och så vidare.

Läs mer: Volvo CE öppnar bränslecellslabb – ”Nästa steg”

Samarbetet med Lego Technic har bland annat gett upphov till en ”saxram”. Den består av en undre ram där drivlina, transmission och elmotor för framdrift sitter, och en övre ram där batterier, hydraulsystem och lastaggregat är monterade.

Konceptet utvecklades i samarbete med Lego Technic. Målet är en autonom, självlärande konceptmaskin med intelligens nog att fatta beslut, utföra arbetsuppgifter och interagera med människor. Foto: Volvo CE 

På så sätt kan maskinens motvikt höjas och sänkas. När skopan ska fyllas, sänks motvikten samtidigt som maskinen kör in i materialhögen. Skopan lyfts och fylls utan assistans av lastaggregatet. 

– Det ger en extra frihetsgrad, och man kan fylla skopan lite mer effektivt. Vi har byggt LX03 bland annat för att lära oss mer om den här extra frihetsgraden. Men är detta en produkt? Frågar du mig, så vet jag inte det idag. Men det är en väldigt bra plattform för att forska och testa olika koncept, säger Joakim Unnebäck. 

Volvo CE LX03

Detta är Volvo Construction Equipments hjullastarprototyp LX03 

Projektet började 2016, som ett samarbete mellan Volvo CE och Lego Technic. Målet var att konstruera en modell av en självgående anläggningsmaskin för framtiden. Resultatet blev en Legomodell med namnet Volvo Zeux, som började säljas i leksaksaffärer 2018.  

Nu har Volvo CE utvecklat konceptet till Volvo LX03: En förarlös, helelektrisk, modulär koncepthjullastare i femtonsklassen. Maskinen har byggts av ett tvärfunktionellt team av ingenjörer, programmerare och verkstadstekniker från Volvo CE:s anläggningar i Eskilstuna och tyska Konz, i samarbete med designers i Göteborg, Sverige.  

Den delar drivlina med Volvo L25 Electric, en förarstyrd elektrisk hjullastare som släpptes på marknaden i våras. Detta gör den till en utsläppsfri maskin med låg ljudnivå och drifttid upp till åtta timmar beroende på applikation. 

Tommy Harnesk

Mer om: Volvo CE

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt