”Vi har behövt omvända hela organisationen”

2020-09-15 16:42  

Scanias första batterielektriska lastbil kommer att kosta drygt dubbelt så mycket som en dieseldriven variant. Men redan nu ser företaget att den i vissa fall blir billigare att äga sett över livscykeln.

Det tog Scania nästan två och ett halvt år att komma ikapp ärkekonkurrenten Volvo – men nu har även Södertäljebolaget presenterat sin första helt och hållet batteridrivna lastbil.

Den helelektriska varianten får en räckvidd mellan 130 och 250 kilometer beroende på fem eller nio batterier på totalt 165 respektive 300 kilowattimmar väljs. Dessutom lanserades en laddhybrid med upp till 60 kilometers räckvidd.

Målgruppen är distributörer i urbana miljöer, där behovet av räckvidd inte är lika skriande.

”Elektrifieringen är ny för många”

Den största tekniska utmaningen i projektet har varit att förstå hur den nya produkten ska användas i drift, berättar Ines Kasumovic, produktchef för elektrifierade fordon på Scania.

Bolaget har till viss del kunnat använda data insamlad från befintliga diesel- och gasdrivna distributionslastbilar för att förstå vilka körmönster och behov som ska tillfredsställas

– Men det har varit svårt att förstå hur de skiljer sig åt, hur lång räckvidden blir och hur batterierna kommer att användas. Sen är elektrifieringen ny för många. Vi har behövt omvända hela organisationen och införa ett nytt tankesätt i allt från teknik till hur man gör affärer, säger hon.

Läs mer: Einrides nya ellastbil ska rulla i Stockholm i höst

Räckvidden på upp till 250 kilometer är förstås starkt avhängig vilken utrustning som kopplas till. Ett kylaggregat får till exempel stor påverkan.

– Vi har lärt oss mycket i samarbetet med Asko som har kört våra prototyper. Exakt vilken påverkan beror på kundens drift, men vi kan säga 150–200 kilometers räckvidd, bland annat beroende på om lasten redan är kyld när den lastas, säger Anders Lampinen, chef för nya teknologier på Scania.

Modulärt koncept

Sedan tidigare har Scania lanserat en batterielektrisk buss. Företaget är starkt präglat av ett modulärt koncept där olika delar enkelt ska kunna passas ihop för att skapa varierade helheter. Detsamma gäller naturligtvis de batterielektriska fordonen, säger Ines Kasumovic.

– Vi har kunnat återanvända väldigt mycket från bussen och även lärt oss mycket erfarenhetsmässigt. Modulsystemet så väl som hård- och mjukvara har vi kunnat återanvända i båda produkterna, säger hon.

Läs mer: Volta Trucks avtäckte första ellastbilen Zero

Produktionen av de nya lastbilarna drar igång i början av nästa år. Anders Lampinen säger att bolaget hoppas kunna sälja ett hundratal exemplar 2021. Sedan tidigare har en affär med upp till 75 batterielektriska fordon slutits med norska livsmedelsföretaget Asko.

– Troligen blir det fler än 100 fordon nästa år. Men det händer väldigt mycket just nu i form av olika incitament för att återstarta ekonomin. Senast såg vi Österrike införa en inköpspremie för ellastbilar. Sådant kan förändra läget snabbt, säger han.

Ellastbilen blir dubbelt så dyr

Scania har ännu inte meddelat några prisuppgifter men Anders Lampinen säger att den batterielektriska varianten förmodligen blir en faktor 2–2,5 dyrare än motsvarande lastbil med förbränningsmotor.

– Vi kommer återkomma med priser för respektive marknad. Det beror helt på hur fordonet är bestyckat, säger han.

Läs mer: Bring testar ellastbilar från utmanaren Volta

Fördelen med elektrisk drift är det billigare drivmedlet i kombination med den högre verkningsgraden. Trots fordonets högre inköpspris ser därför Scania redan nu prisparitet med förbränningsmotorn på vissa marknader och i vissa driftsfall.

Vd Henrik Henriksson berättade under en videopresentation att Scania nu åtar sig att lansera minst en ny elektrifierad modell per år de kommande åren.

Företaget börjar med elektriska fordon för urbana transporter. i takt med att batteritekniken utvecklas kommer last- och dragbilar för regionala transporter och fjärrtransporter att släppas, säger Anders Lampinen.

Berättar inte vilka batterier som sitter i

Scania har sedan tidigare slutit avtal med den svenska batteritillverkaren Northvolt för batterileveranser. Men Northvolt har ännu inte dragit igång produktionen. Anders Lampinen vill inte säga vilket eller vilka företag som levererar batterierna i dagsläget.

Någon batterigaranti liknande den som personbilstillverkarna ger (ett visst antal mil eller år) blir inte aktuellt.

– Batterier för lastbilar cyklas helt annorlunda. Vi lämnar normala fordonsgarantier och kommer att säkerställa att kunden har en problemfri vardag, säger Anders Lampinen.

En viktig del i ett elektrifierat transportsystem är förstås även laddning. Scania lanserar en tjänsteportfölj där laddning blir en del, liksom support och analys.

– Vi kommer att hjälpa kunden ta reda på först vilka flottor och rutter som är lämpliga att elektrifiera samt hur fordonen bör laddas. Tillsammans med partners ska vi även se till att rätt laddinfrastruktur finns på plats, säger Anders Lampinen.

Scanias helelektriska lastbil

Den helt batteridrivna el-lastbilen erbjuds med L- och P-seriehytter, utformade för stadstrafik.

Köparen kan välja mellan fem- eller nio batterier, vilket ger 165 kWh alternativt 300 kWh. De fem ska prestera en räckvidd på 130 km, givetvis beroende på omständigheter som last och topografi – och med ytterligare fyra batteripack tar sig lastbilen upp till 250 km.

Modellen kan ta CCS-laddning från elnätet, och med 130 kW DC-laddning ska det mindre än 55 minuter att ladda kan de fem batteripacken. För de nio ligger tiden under 100 minuter.

En ny elmotor ger en kontinuerlig effekt på 230 kW vilket motsvarar omkring 310 hästkrafter. Två växlar ger en hög effekt över ett bredare hastighetsregister, vilket är en komfortfråga för föraren. Skillnaden jämfört med en konventionell motor är att eldrivlinan ger lastbilen en snabbare acceleration.

I Scanias elektrifierade lansering ingår även en ny plug-in hybrid som sägs ta sig upp till 60 km på ren eldrift. En 9-liters dieselmotor på 280-360 hästkrafter kombineras med en elmotor på 115 kW som ligger placerad mellan motorn och växellådan.

Lastbilens nya batterier har en högre energitäthet. Tre batteripack på vardera 30 kWh ger hybridens totalt 90 kWh. Och med 130 kW DC-laddning ska de kunna laddas till 80 procent på omkring 35 minuter.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt